Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blåsvarta skalbaggar
          Gunilla T
          Inlägg 24-07-2008, 13:00
          Länk hit: #1

Gäster

Vid den här årstiden hittar jag alltid en mängd blåsvarta skalbaggar som antingen är döda eller halvdöda. De ligger på rygg med magen i vädret och det hjälper inte att vända dem på rätt köl igen för de tippar omgående omkull.

Vad kan detta vara för skalbagge och varför dör de i mängder mitt i sommaren? Har de fullgjort sin uppgift, parningen, och är därmed redo för sällare jaktmarker eller är det något fel?

Vore intressant att få veta...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gunilla T
          Inlägg 24-07-2008, 13:30
          Länk hit: #2

Gäster

Gick ut och hämtade en...

Den är drygt 2cm lång och har sex ben, bakbenen är lång. Något rundaktig och förutom ett litet huvud så är kroppen rund och består av två delar (hmmm...) som båda är ganska runda. Sittet två små spröten mellan huvudet och kroppen. Ingen stora antenner eller käftar.

De finns alltid i min trädgård på försommaren. Har kullerstenslagda gångar i hela trädgården så de syns väl mot stenarna där de kilar omkring. Nu hittar jag dem döda på grusvägen som går ner till vårt hus.

Och ja, vi har en förfärlig torka här och har så haft hela sommarn

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 17:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon