|
Har glömt var du bor i för zon ? Har själv ingen rosbåge, men det ska det väl bli med tiden. Jo då lär man få klura länge om vilken sort, här några förslag du kan leta på, men det var ju din zon ? Constance Spry, New Dawn, Wrams Gunnarstorp, Etude, American Pillar, Mme Alfred Carriere, Pauls Scarlet Climber, Bonica Cl. , Dorothy Perkins, Gerbe rose mm Lägg på en zon när du väljer sort annars kan det frysa ner
När man läser vad du söker för rosor till en häck tycker jag att tuffa rugosor är givna, du hade lite tuffa krav enligt vad man läser. I gruppen Kanada rosor har du många vackra, friska, robusta sorter. En häck ska planteras och aldrig krångla, vara frisk, blomma länge, inte frysa ner, tåla regn, torra perioder, kunna klippas ner ibland kanske mm det klarar inte så många grupper. Om jag så bodde i Skåne blev det en sådan häck. Har du läst den långa tråden Ulrica hade om en häck i våras ? Titta i mitt album/ Kanada rosor. Dom rosorna har inte funnits så länge i landet, det är inga sorter vi känner från kommunala planteringar i vår barndom, som tex Hansa.
Jag har en Hansa och den gillar jag mycket så det så......
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|