Kattungemat har väl högre proteinhalt etc. Jag skulle ge min kattunge bästmöjliga start i livet. Det gör ju inget om han lånar lite vuxenfoder ibland, men som grundfoder rekommenderas väl ändå ett rätt sammansatt foder. Jag tror inte att det är något fel på torrfoder (billigt torrfoder innehåller för mycket salter vilket kan leda till urinvägsproblem, men nu talar jag om kvalitetsfoder). Kattungarna jag nappade upp i höstas fick babycatfoder när de var avvanda och sen kitten. Kitten ska de ha upp till ett års ålder. Jag tror inte de blir sjuka av vuxenmat, utan de får helt enkelt något sämre förutsättningar. Sämre tillväxt kanske eller typ svagare benstomme eller nåt (gissning). Jag har hört att man ska vänja dem vid olika foder när de är små så de inte vägrar äta sen om man skulle byta foder. Du kanske kan ta bort maten när de har ätit. Stora katten klarar sig väl egentligen med 1-2 ggr om dagen, fast den lille måste ju äta oftare så klart. På så sätt kan du vara med och kolla vem som äter vad.
--------------------
Det ska gå.
|