Stockrsor är oftast 2-åriga = första året är de en rosett andra året blommar de och sätter frö och dör ut (fast ofta brukar de faktiskt överleva 3-4år men det är inte helt säkert)
Stockrosor får ganska lätt stockrosrost (tyvärr säljs även sjuka plantor i handeln) så många har nog slutat odla dem annars kan stockrosor odlas mycket högre upp än stockholm.
Det finns arter av stockros som är mer motståndskraftiga mot rost ex.
Alcea kurdica
Alcea rugosa
Alcea ficifolia
Så vill du minska risken för rostangrepp letar du efter dessa, tror dock det är lättast att få tag på fröpåsar av dessa och så själv. Den vanliga stockrosen som lätt drabbas av stockros brukar vara lättsådd och brukar inte behöva några specialbehandlingar utan man kan förkultivera inne på våren i sålåda. En del eller alla av de jag nämnt som motståndskraftiga mot rost har jag för mig kan behöva kallstratifiering så man kan behöva så och sedan ställa in sålådan i kylskåpet någon månad, alt sätta ut sålådan under vårvintern så den får kyla och sedan får lådan stå ute hela tiden och fröerna gror sedan då vårsolen kommer.
(och jag kan lägga till att allt inte blir större och vackrare i skåne ex. många perenner blir mycket större och finare i norra sverige som har ett tjockt skyddande snötäcke under vintern, ofta gott om fukt i marken på sommaren + riktigt mycket ljus under sommaren än vad de blir i skåne + vi i stockholmstrakten kan lyckas med växter som inte överlever barfrosten i skåne även om vi inte brukar få så tjockt snötäcke men snö hjälper)
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 27-07-2008, 08:48
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|