Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Stockrosor...vill veta allt...
          Housemouse
          Inlägg 27-07-2008, 08:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 15 563

Har varit på en liten bilsemester i Österlen och blivit SÅÅÅ imponerad av alla vackra trädgårdar där nere,
          önskar att man bodde i samma växtzon!! allt blir så stort och fint och vackert där nere om man jämför med här
          i Sthlms.trakten.
          Blivit extra förälskad i Stockrosorna! Så nu vill jag veta allt om dom. Går de att odla här uppe, man ser dom ju så sällan...Hur gör jag i så fall? Hur vill dom växa? Behövs det en husvägg eller liknande som stöd?
          Berätta gärna allt du vet!!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Boxer
          Inlägg 27-07-2008, 12:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Jag har Alcea rugosa (länk)

Förr hade vi enorma problem med rost, men denna sorten skulle klara det bättre.

Första året var de jättefina, andra året en hel del rost men de blommade i alla fall.
          Förra året var hela plantan översållad med "rostfläckar" så knopparna ramlade av innan de slog ut, och min sambo tyckte att vi skulle ge upp, men jag ville ge det EN chans till.

Det första jag gjorde i våras när de första bladen kom upp, var att bryskt klippa av dom. Därefter har jag vattnat och gödslat ordentligt.
          Plantorna har också fått åkerfräkenavkok ett par gånger.

Nu vågar jag nästan inte andas när jag säger att: Stockrosorna är finare än någonsin, och inte en enda rostprick!

Behöver jag säga att jag är jätteglad att de fick ett år till på sig. tummenupp.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 18:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon