Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Törs jag plantera mina Magnolia?
          MiKa
          Inlägg 08-04-2004, 20:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 3 195

Hjälp, vad törs jag göra? unsure.gif
          Jag fick M. Daphne (acuminata ssp. subcordata), M.Galaxy (M.liliiflora "Nigra x M.sprengeri var. diva) och M. Hammarö (x sieboldii) när jag fyllde år i mars (jag uttalde en önskan om 1 st Magnolia! men det var flera som lyssnade) och de har stått i sina krukor ute i altanrabatten (+20 idag kl 14, söderläge, skuggade av andra träd) täkta av granris i 2 veckor nu och de växer så de knakar! Wow!!!!

Jag har en mycket skyddad sluttningstomt (syd-sydväst) och tjälen är borta men törs jag plantera dem redan nu? Jordtemp 1 meter ner 8 grader, är det för kallt?

Det har börjat växa ut rötter genom hålen i krukbottnarna och jag är rädd för att det kan skada deras ömtåliga rötter.

Någon som har erfarenhet? Litteratur förslag? Websidor? Idéer? ohmy.gif Mika i Dalarna[B]

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna-C
          Inlägg 08-04-2004, 20:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 153
          Medlem nr: 2 451

Hmmm.....magnolior har jag ingen erfarenhet av, men rent generellt tycker jag man kan säga att om de stått ute dygnet runt så som du beskriver borde det gå alldeles utmärkt att plantera dem.

De fryser knappast om 'fötterna' om du planterar utan det är väl det ovanjordiska som kan ta stryk av låga temperaturer - men det har de ju redan visat att de klarar! smile.gif

Jag skulle inte tveka att plantera dem, förutsatt att du kan fortsätta att skydda dem mot nattfrost.

Eftersom jag inte känner till dina magnolior hoppas jag att de är köpta på lokala plantskolor som vet att de tål din zon (kanske med lite pyssel!) wink.gif smile.gif

--------------------
          Det är ingen idé att vårda grenarna om du försummar roten!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 00:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon