Mitt råd är att du byter ut din stora katts foder mot ett bra foder med hög proteinhalt, tex Mjau mjukmat, alldeles utmärkt för katter som behöver banta, och helt ok även för kattungar. Innehåller i stort sett bara protein, fett och vatten, just det en katt behöver. Men det vill till att hans mage klarar mjukmat, kan vara besvärligt för många katter som är vana vid torrfoder.
Mina ger jag Orijen, det är ett torrfoder som innehåller mycket protein och fett, men lite spannmål vilket oftast är boven när katterna blir tjocka.
Men det är ett ganska dyrt foder om man köper det i småförpackningar, jag köper 20 kg i stöten , då är priset ok, men det kanske är lite för mycket till 2 katter, risken är stor att det hinner bli för gammalt innan det tar slut.
Eukanuba är också ett foder som jag tycker är helt ok. Det finns fler sorter i djuraffären som är nästan likvärdiga, men tyvärr får jag väl erkänna att jag inte anser Friskies är det. Jag tror heller inte det kommer att öka kostnaden nämnvärt om du byter till en bättre sort, för oftast så blir åtgången mindre om kvaliten är högre.
Men det är svårt att banta en katt, jag vet, jag har försökt, med dåligt resultat (Hur är det med vikten Bonny ?

)