CITAT (Kee @ 25-07-2008, 00:22)

Jag tycker detta var lite konstigt skrivet. "återvinna som jord"? Jag menar de blir ju inte "jord" slutligen utan just oxiderat kol plus ev salter/mineraler. Kanske är det att klyva hår men jag har gett hela grejen en tanke och menar på att den enda "koldioxiden" som är av ondo, är den vi borrar upp ur marken. Resten är verkligen nödvändig...
Nu var det ju skrivit lite skämtsamt med att "återvinna" så menade jag att när man tycker att blommorna är förbrukade och ser allt för vissna ut så kan man lägga dem i komposten och få jord som man kan göda nya blommor med. Uttjänta blommor behöver inte slutförvaras på deponi iaf utan de ingår i kolets kretslopp.
Sen syftade jag på CO2 från olja och andra bränslen som förbrukas för att värma växthus. Man har gjort livscykelanalyser på tomater och funnit att svenska tomater var sämst eftersom odlarna var tvungna att värma växthusen på våren när de skulle driva upp plantor och den huvudsakliga värmekällan i växthusodlingar var olja. Holländska tomater förbrukade mindre olja för de hade längre sommar säsong men bäst var spanska. De långväga transporterna uppvägdes av att de odlade tomaterna på friland och inte behövde värma växthus alls. Fast nu vet jag inte vad man säger längre för detta var livscykelanalyser som naturskyddsföreningen tog del av på 90-talet men idag har många svenska växthusodlare övergått till biobränsle då oljan har blivit väldigt dyr. Så närodlat är inte alltid bäst man måste se till både transport + energiåtgång under produktionen.