Piri
Hej
jag är ute efter någon slags lista på både krukväxter och snittblommor som inte behöver sjukliga transporter eller annan energikrävande framställning.

det känns ju onekligen som att väldigt mycket blommor ute i handeln kommer från ganska så ordentligt tropiska miljöer, eller kräver avancerad växthusodling...

finns det ngn blomsteraffär i sthlmsområdet som skulle råka vara duktig på att sälja bra miljöblommor?
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr så finns det just inte miljöblommor än i handeln. Snittblommor och krukväxter lär nog dröja ett bra tag till innan man hittar miljömärkta som ex. KRAV, konsumenterna är alltför rädda för småkryp det finns odlare som testat att enbart använda sånt som biologisk bekämpning men konsumenterna klagade ju på att det fanns småkryp på dem (biologisk bekämpning är inte 100% effektiv + predatorerna är också småkryp och konsumenter ser inte skillnad)

Svenska krukväxter borde vara hyfsat miljövänliga just nu borde det inte behövas så mycket energi för att driva växthus + det används inte så väldigt mycket bekämpningsmedel i svenska krukväxtodlingar. +Ex. Gustavshill ute på ekerö har både egen krukväxtproduktion + butik så det är ju hyfsat miljövänligt att handla där fast du måste kanske transportera dig dit. (Ulriksdal har också en liten egen produktion av krukväxter + det finns ju flera krukväxtproducenter i stockholmstrakten kanske kolla in butikerna ibland finns emballaget runt krukväxterna och då kan man se vem som producerat även om lokalproducerat numera inte är någon garanti för att de har transporterats kort sträcka)

Rättvisemärkt har dock börjat dyka upp på en del växter det är nog den enda märkningen som finns just nu, rättvisemärkt är inte en miljömärkning men det visar ändå att arbetarna får rätt löner att det finns säkerhetsutrustning för de som sprutar, att man respekterar karenser och dyl så arbetarna inte går runt bland bekämpningsmedel etc.

Kee
I mina okunniga tankegångar så känns ju alternativet att handla fröer och så själv som en kompromiss mot miljövänlighet. Visst man vet ju inte hur "moderplantan" drivits upp, men transporterna är ju mycket mer effektiva, plus att du själv väljer hur den nya plantan ska drivas upp, jordtyp osv. I samma typ av argumentering borde ju sticklingar/gåvor från nära och kära vara ett miljövänligARE alternativ, visst moderplantan kanske inte drevs upp på ngt "klassat" sätt men ju fler sticklingar man tar från samma planta, desto mer miljövänligt är det ju! Insatsen "späs ju ut". Eller har jag otur när jag tänker nu? smile.gif
CillaM
Det tycker jag låter som ett av mina sätt att tänka Kee, eller jag kunde inte ha sagt det bättre själv smile.gif Visst, att driva upp plantan själv är miljövänligare, plus att jag får känslan av att plantan blir bra mycket härdigare och slipper vandra mellan olika miljöer i olika växthus. Snittblommor köper jag aldrig nu för tiden, de är så besprutade at man nästan kan känna det när man tar på blommorna. Den största miljöboven lär vara nejlikan och den kan jag vara utan helt och hållet. Dessutom, jag vill så och se växterna växa, det är väl det som är vitsen...
Chivvie
Instämmer med Kee.
Om du vill köpa är Tradera ett ställe där du kan göra fynd, både dyra och billiga.
Ibland kommer det upp växtbytartrådar här på Odla.
Piccante
Hur det än är så är växter biologiskt nedbrytbara och går att återvinna som jord laugh.gif Något man borde fundera över när man köper växthusodlade snittblommor från när och fjärran är; hur har man värmt växthuset, olja, fotogen???? hur mkt CO2 blir det och hur mkt vatten har man förbrukat och inte minst förgiftat? Vatten är ju en bristvara ju längre söder ut man kommer.
CillaM
CITAT (Markus_H @ 24-07-2008, 16:41) *
Hur det än är så är växter biologiskt nedbrytbara och går att återvinna som jord laugh.gif Något man borde fundera över när man köper växthusodlade snittblommor från när och fjärran är; hur har man värmt växthuset, olja, fotogen???? hur mkt CO2 blir det och hur mkt vatten har man förbrukat och inte minst förgiftat? Vatten är ju en bristvara ju längre söderut man kommer.

Men ju längre söderut du kommer desto mindre energi (värme) går det åt, det är av naturliga förklaringar varmare söderut. Men besprutning, vattning, förpackning, transport, kylförvaring, det sistnämnda är det är det viktigaste när det gäller snittblommornas hållbarhet, tillsammans med vatten, dessa faktorer ska man nog ta i beaktande när man köper snitt, och givetvis gäller detta även krukväxter. Men grönsaker, tomater och gurka tex., är ju storslukare av vatten, riktiga miljöbovar, även här i Sverige. Visst smakar det ljuvligt med egenhändigt drivna tomater och gurkor men....
nelly.trott
du kanske kan gå till en plantskola som själva driver upp växter --då transporteras de inte . ofta drivs de upp från sticklingar och så .
Kee
CITAT (Markus_H @ 24-07-2008, 16:41) *
Hur det än är så är växter biologiskt nedbrytbara och går att återvinna som jord laugh.gif Något man borde fundera över när man köper växthusodlade snittblommor från när och fjärran är; hur har man värmt växthuset, olja, fotogen???? hur mkt CO2 blir det och hur mkt vatten har man förbrukat och inte minst förgiftat? Vatten är ju en bristvara ju längre söder ut man kommer.

Jag tycker detta var lite konstigt skrivet. "återvinna som jord"? Jag menar de blir ju inte "jord" slutligen utan just oxiderat kol plus ev salter/mineraler. Kanske är det att klyva hår men jag har gett hela grejen en tanke och menar på att den enda "koldioxiden" som är av ondo, är den vi borrar upp ur marken. Resten är verkligen nödvändig...
CillaM
CITAT (nelly.trott @ 24-07-2008, 21:47) *
du kanske kan gå till en plantskola som själva driver upp växter --då transporteras de inte . ofta drivs de upp från sticklingar och så .

Sticklingar, för det mesta, kommer i stora lass (vagnar) ifrån bland annat Holland, med flyg.
nelly.trott
CITAT (CillaM @ 25-07-2008, 11:05) *
Sticklingar, för det mesta, kommer i stora lass (vagnar) ifrån bland annat Holland, med flyg.

Men hallå där !:P det finns plantskolor som odlar själva som tex Trädgårdspaletten i malmö och flera andra .... behöver inte va holland ...
Piccante
CITAT (Kee @ 25-07-2008, 00:22) *
Jag tycker detta var lite konstigt skrivet. "återvinna som jord"? Jag menar de blir ju inte "jord" slutligen utan just oxiderat kol plus ev salter/mineraler. Kanske är det att klyva hår men jag har gett hela grejen en tanke och menar på att den enda "koldioxiden" som är av ondo, är den vi borrar upp ur marken. Resten är verkligen nödvändig...

Nu var det ju skrivit lite skämtsamt med att "återvinna" så menade jag att när man tycker att blommorna är förbrukade och ser allt för vissna ut så kan man lägga dem i komposten och få jord som man kan göda nya blommor med. Uttjänta blommor behöver inte slutförvaras på deponi iaf utan de ingår i kolets kretslopp.

Sen syftade jag på CO2 från olja och andra bränslen som förbrukas för att värma växthus. Man har gjort livscykelanalyser på tomater och funnit att svenska tomater var sämst eftersom odlarna var tvungna att värma växthusen på våren när de skulle driva upp plantor och den huvudsakliga värmekällan i växthusodlingar var olja. Holländska tomater förbrukade mindre olja för de hade längre sommar säsong men bäst var spanska. De långväga transporterna uppvägdes av att de odlade tomaterna på friland och inte behövde värma växthus alls. Fast nu vet jag inte vad man säger längre för detta var livscykelanalyser som naturskyddsföreningen tog del av på 90-talet men idag har många svenska växthusodlare övergått till biobränsle då oljan har blivit väldigt dyr. Så närodlat är inte alltid bäst man måste se till både transport + energiåtgång under produktionen.
Kee
Precis min poäng Markus! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon