CITAT (Motti @ 30-07-2008, 11:50)

Katter är ju först och främst "rovdjur"och behöver mycket protetin många "billiga"torrfoder innerhåller för mycket spannmål,Mjau annses vara den mest högkvalitativa svenska kattmatten både när det gäller burkmat och torrfoder.Själv är jag förespråkare för blötfoder (burkmat)eftersom katter dricker väldigt lite på grund av att de från begynelsen var ökendjur,det är väl också ett plus om man då har en kastrerad hankatt de får ju lättast problem med urinsten,har själv en hankatt på sju år som i huvudsak får blötmat och torrfoder bredvis som godis.Rått kött är väldigt bra att ge dom som tex köttfärs kycklingvingar kycklinglever osv.

Sant varje ord!
Det finns katter som fått diabetes och fått medicineras, men när man slutat med torrfodret och gått över till Mjau burkmat och rått kött så har katterna blivit friska och kunnat sluta med sin medicin. Torrfoder innehåller massa processade vegetabilier med smak och doftämnen tillsatta som inte hör till kattens naturliga föda. Jag kan inte själv redogöra lika bra som jag läst om det men man brukar jämföra hur torrfoder fungerar med människors sockerberoende.
Bästa sättet att banta en katt är fri tillgång på mjau burkmat. Det är även ett utmärkt foder för kattungar. Om de inte är vana vid riktig mat så får man börja med mycket små smakportioner så att magen vänjer sig. Vad veterinärerna säger om foder ska man ta med en nypa salt. De får sina kunskaper i näringslära av royal canin. Otroligt men sant!