Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Grund till växthus med lekablock? Hur bygger man?
          Jenny1972
          Inlägg 24-07-2008, 06:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 13 668

Jag skall framöver bygga ett växthus och har tänkt gräva ut och lägga grus i botten och sedan göra en ram med lekablock att ställa växthuset på.
          Min fråga är: Ställer man grunden på växthuset kant i kant med ytte kanten på lekablocken eller placerar man väthuset mitt på lekablocken? (Ja vet, kanske en dum fåga men jag är helt novis på att bygga... confused.gif )

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          gasabäck
          Inlägg 30-07-2008, 21:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 13 873

Jag har precis i detta nu monterat upp mitt växthus på en grund av lecablock. Och det var fruktansvärt mycket jobb med själva grunden. Först urgrävning, sedan markduk, grus, isolering och så gjöts det en betongsula som vi murade lecastenarna på. Och det är jätteviktigt att allt blir rakt och i samma höjd annars får du problem med glasen. Dom spricker lätt eller går inte att få dit. I betongsulan la vi armeringsjärn och för att kunna gjuta sulan så var vi tvungen att bygga en gjutform. Och mura är inte heller det lättaste har jag upptäckt. Min pappa hjälpte mig massor för jag vet inte hur man gör och sedan ska muren slammas. Men det positiva är - jisses så snyggt det blev. Superfint. Och sedan fylla med dränerande grus innanför muren, sedan markduk igen, bärlager och så sättsand eller stenmjöl. Jag tänkte mig någon form av plattor inne i växthuset. Jag bor visserligen i zon 3 och här kan det komma rejält med snö och så ska det ju grävas ner till frostfritt för att det inte ska röra sig.

Jag kan länka in några bilder imorgon om du vill ser hur vi gjorde. Det är väldigt bra hjälp tycker jag. Sedan kan jag rekommendera den tråden som finns här att bygga Euro Serre växthus. Finns jättemånga bra tips där som man har stor nytta av.

Mvh
          Marie

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 12:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon