Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Det gäller att vara om sig och kring sig, Strul med Försäkringskassan
          Magdis
          Inlägg 30-07-2008, 12:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag har sedan jag började ta ut föräldrapenning för Lilleman reagerat över att man får så fruktansvärt lite pengar per månad. Eftersom det inte direkt är föräldrapenningen vi livnärt oss på under denna tid har jag inte orkat ta tag i att ringa och kolla upp det....förrän idag. Nu har ju nämligen maken tagit ut föräldrapenning under sommaren och när jag jämfört med hur mycket pengar han fått ut så insåg jag ju att det måste ha blivit nåt allvarligt fel med min ersättningsnivå. Vad sägs om 2600:- per månad efter skatt? -fear-.gif Hade jag varit ensamstående mamma hade jag ju givetvis reagerat för länge sen! blush.gif

Jag ringde försäkringskassans 0771-nummer (vad kostar det att ringa det numret egentligen?) och fick plats 269 i kön! Efter en skaplig väntetid kom jag fram till en handläggare. Det visade sig att jag hade rätt i att jag fått fel ersättning. Vet ni vad orsaken var? Trots att jag enligt deras journaler är berättigad till föräldrapenning enligt sjukpenninggrundande nivå så har jag bara fått grundbeloppet p.g.a att det finns nån "spärr" som måste tas bort. Och hur ska man veta att man är tvungen att ta bort en "spärr" för att man ska få ut den ersättning man är berättigad till? confused.gif När jag lämnar in ansökan om föräldrapenning så utgår ju jag ifrån att jag ska få ut den ersättning jag har rätt till, utan att behöva säga till särskilt om det! Finns det någon som skulle välja att plocka ut 180 kronor per dag när de egentligen har rätt till 700 kronor per dag? Obs. att man inte sparar de resterande pengarna på nåt sätt genom att göra så, man förbrukar sina sjukpenninggrundande föräldradagar i vilket fall som helst. Hade jag inte ringt och ifrågasatt hade jag aldrig fått ut de pengar jag gått miste om.

5200 kronor för lite per månad har jag fått. Det blir ett välkommet tillskott i kassan, särskilt eftersom vi snart ska punga ut för installation av fjärrvärme och bredband. smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          mamamaggan
          Inlägg 30-07-2008, 23:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

När jag pratar med folk som ska ha pengar från FK så kan man nästan tro att det satts i system att försöka betala ut så lite som möjligt. Varför klagar alla på att man hela tiden får ny handläggare ? Den nya måste då " få lite tid " på sig att läsa igenom dina papper. Lagom när de gjort det så får man en ny som måste " få lite tid " på sig ............ och under tiden kan du inte få några pengar eftersom man inte hunnit läsa igenom dina papper!

Min man fick en ny handläggare för några månader sedan. När han förra veckan sökte henne var det en telefonsvarare som sa att " hon fått nya arbetsuppgifter " . Ville han komma i kontakt med sin nya handläggare skulle han ringa xxx-xxxxxx.

När han ringde det numret så hamnade han hos FK växel i Sthlm. Numret används inte!!!!!!!

Efter mycket om och men fick han fram att han hade ingen ny handläggare utan han KANSKE ska få en när det anställs ny personal i augusti!!!!!!!! Jättekul när man vet att man antagligen kommer att få vara sjukskriven 1 - 1 1/2 år till och t ex vill få veta hur det kommer att bli när man passerar de 550 dagarna.

Stackars de som inte orkar ta striden!!!!!!!!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera

Inlägg i den här tråden
          Magdis   Det gäller att vara om sig och kring sig   30-07-2008, 12:01
          Pirum   Låter helt vansinnigt, men tur att du upptäckte fe...   30-07-2008, 13:07
          mamamaggan   Tur att du reagerade Magdis! Hoppas de betal...   30-07-2008, 13:30
          Magdis   Sedan håller jag med dig Pirum , alla får lika sto...   30-07-2008, 13:56
          Gita   Sedan håller jag med dig Pirum , alla får lika sto...   01-08-2008, 13:00
          Pirum   Då borde väl alla betala lika mycket i skatt också...   04-08-2008, 20:41
          Gita   Självklart; förutsatt att alla hade lika mycket i ...   05-08-2008, 11:31
          herkules   Med ditt tankesätt borde ju i så fall alla ha lika...   05-08-2008, 19:00
          Myosotis   :duh: Är de verkligen så klantiga eller gör de de...   30-07-2008, 15:15
          skogstroll   vad jag förstår så har de en tendens att dra för l...   30-07-2008, 15:31
          pootgirl   vad jag förstår så har de en tendens att dra för l...   30-07-2008, 23:16
          Gunilla T   Tur att du reagerade Magdis! Såhär får det nat...   31-07-2008, 21:58
          Felicia   En sak som jag tänkt på också - visst är det märkl...   01-08-2008, 07:29
          Nostalgia62   Min erfarenhet av försäkringskassan är att man mås...   01-08-2008, 09:03
          fruberglund   Jag har VAB-pengar jag har väntat på i 6 veckor nu...   01-08-2008, 11:16
          Rose   raderat   01-08-2008, 13:17
          dalkullan   även jag har bara goda erfarenheter av FK... har t...   01-08-2008, 13:45
          messermark   Jag har heller inte direkt goda tankar om f-kassan...   05-08-2008, 00:02
          Magdis   Snabba med att rätta till misstaget var de iallafa...   08-08-2008, 11:31

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 03:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon