Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Grund till växthus med lekablock? Hur bygger man?
          Jenny1972
          Inlägg 24-07-2008, 06:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 13 668

Jag skall framöver bygga ett växthus och har tänkt gräva ut och lägga grus i botten och sedan göra en ram med lekablock att ställa växthuset på.
          Min fråga är: Ställer man grunden på växthuset kant i kant med ytte kanten på lekablocken eller placerar man väthuset mitt på lekablocken? (Ja vet, kanske en dum fåga men jag är helt novis på att bygga... confused.gif )

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          gasabäck
          Inlägg 02-08-2008, 19:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 13 873

Ja då testar jag igen med nyladdad kamera. Jag såg att jag dessutom tappat bort en bild.
          Här är den med kallasfalt nertill (under markytan). Till vänster ligger vattenslang, en till vatten ute och en till inne, och till höger är elen samt en datakabel. Man vet aldrig vad man vill hitta på i framtiden. Och ligger man lite i förkant så är det jättebra.
          Bifogad fil  odla_växthuset5.JPG ( 53.57k ) Antal nedladdningar: 420

Såhär ser hela muren ut när den är klar. Utan puts.
          Bifogad fil  odla_växthuset7.JPG ( 61.72k ) Antal nedladdningar: 373

Efter detta så putsade vi muren. Och drog med en "skånska" för att få lite mönster och liv i muren. Och det blev superbra. Jag är verkligen nöjd.
          Bifogad fil  odla_växthuset8.JPG ( 47.13k ) Antal nedladdningar: 456

Ja och slutresultatet är jättefint. Jag är jättenöjd med växthuset. Saknas lite målning och golvläggning. Men när rutorna är på plats så kan man göra det även om det regnar.
          Ja ska ut och knäppa kort på det helfärdiga huset. Tydligen har jag inte fått med det. Men min reflektion är denna:
          Själva uppsättningen av växthuset är ingen match. Har du väl fått dit plåten på sockeln så går det undan. Och är muren rak och i våg åt alla håll är det inte några problem att glasa heller. Det stora jobbet är själva muren. Väldigt arbetsamt och då har jag haft turen att ha tillgång till grävmaskiner, så jag har inte handgrävt nånting. Så för murning och betonggjutning rekommenderar jag verkligen att man har med sig nån som vet hur det går till. Det är besvärligt och väldigt mycket jobb.
          Lycka till med ditt växthus. Jag hoppas du fått lite hjälp av mina bilder ialla fall.
          /Marie

Citera
          NiRoDe
          Inlägg 02-08-2008, 20:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 17 967

Efter detta så putsade vi muren. Och drog med en "skånska" för att få lite mönster och liv i muren. Och det blev superbra. Jag är verkligen nöjd.

Urfint med den putsade muren!! Nu vet jag hur vi ska göra med vår grund till växthuset som vi ska bygga. Ska definitivt bli puts.

Väntar med spänning på att få se bilder på det färdiga växthuset :-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 12:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon