CITAT (Azur @ 05-08-2008, 21:30)

Löjl.
Vem lider när man klonar en hund? Den klonade hunden lider inte, tiken lider inte, klonen lider inte - så vem lider?
Det är sant att valparna löper ökad risk för missbildning, men so what?
Sen skall man komma ihåg att det handlar om kloning från somatiska celler, dvs inte könsceller. Kloning av embryo är ingen nyhet, och händer tillochmed spontant - enäggstvillingar är naturliga kloner.
Som sagt - Det är otroligt att man alltid kan hitta en flummig anledning som rättfärdigar det man håller på med i ett laboratorium.
Det är mycket möjligt att jag är löjlig, men det jag skriver är likförbannat rätt. Det du och dina likatänkande tycker är däremot egoistiskt dravel och det sista människan behöver bli är mer egoistisk.
Vem har nytta av kloning när,
egentligen? Det är ju inte precis som att människosläktet håller på att dö ut och inte kan klara sig utan det, för det har vi ju gjort så bra ändå hittils. Vi har tillochmed gjort det så bra så att jorden har blivit för liten för oss och naturresurserna inte räcker till till efterkommande och så tror man att kloning av utrotningshotade djur, av boskap och av grödor är lösningen så att vi kan fortsätta rusa på i samma takt som vi gör idag.
Men tyvärr, kloningen uppkom inte av behovet, utan av att något "snille" kom på att han kunde. Tyvärr är forskarna så få så de behöver sällan stå till svars för konsekevenserna när det inte gick riktigt som de hade tänkt, utan det blir vi andra som får det - sådana som jag som inte tänker som du som får skämmas över att vara människa, men skatta mig lycklig att jag inte är ett djur med vacker pälsteckning eller en hund, för då hade jag kanske hamnat i händerna på en av alla människor som tänker "-men so what?""