Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tankar ang. nybygge.
          el gringo
          Inlägg 01-08-2008, 17:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 16 461

Hejsan alla odlare!

Jag o min fru har precis blivit med hus, o med huset kom ett växthus. Frugan blev jätteglad över detta o smygstartade med tomater o gurkor i sin mors växthus som vi sen körde hem när vi flyttade in. Jag blev mindre förvånad över att hennes första kommentar var att växthuset var för litet, desto mer förvånad över mitt eget intresse, har aldrig brytt mig tillräckligt för o ens få en kaktus o överleva, men växthus visade sig vara riktigt skoj! Eller så har jag väl helt enkelt växt upp o blivit vuxen... smile.gif

Efter o kikat runt en hel del så har vi kommit på att det bästa o billigaste sättet o få större växthus är o bygga ett precis som vi vill ha det!
          Jag vill gärna ha en murad grund på huset, o stommen i trä. Utöver det är inget bestämt.
          Det jag känner mig ha minst kunskap om är grunden o glaset, det vill säga typ allt. Är det tvunget o gräva ut allt till frostfritt eller räcker det med lite frigolit eller ingenting kanske? Beror det på vad man vill ha huset till? Lägga stenar o plantera enbart i krukor eller direkt i jorden? För- o nackdelar med det? Kombination kanske?
          Glaset då? Lika många verkar hålla på plast som på glas, vad är skillnaden? Pris?
          Ventilation, är det automatik som är bäst eller? Skuggning?

Hmm, jag har säkert fler frågor, men nu känner jag mig tillräckligt som ett frågvist barn, så resten tar vi sedan! smile.gif

Tack på förhand för hjälp, tips o råd!

MVH Robban o Maria.

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          el gringo
          Inlägg 07-08-2008, 09:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 16 461

Haha, sålådor hade jag inte en tanke på, det kan man ju självklart ha!
          Nu fick jag helt plötsligt massa nya ideer, hmm...

Det lutar nog mot att det blir glas istället för plast, känns som att det extra jobbet med skuggning o så vägs upp av utseendet. Men hur fixerar man glaset bäst/lättast? Jag var först inne på att fräsa ur spår i träet o låsa fast glaset med en extra träbit fastskruvad, lätt o byta glas sedan, men ett fasligt jobb o sätta upp tror jag!
          Är det kitt som är det vanliga eller vad finns för metoder?

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          el gringo   Tankar ang. nybygge.   01-08-2008, 17:34
          LasseB   Som vid all byggnation bör/ska du gräva till frost...   01-08-2008, 17:49
          el gringo   Jotack, det är väl den tråden som fått mig o ens ö...   01-08-2008, 18:13
          Ralf   Nja gräva till frostfritt behöver du ej göra. Det ...   01-08-2008, 18:55
          el gringo   Jo jag såg mig stå med en spade i näven hela somma...   01-08-2008, 19:24
          Digger   Mitt tips är att om man gräver för hand att göra d...   02-08-2008, 16:03
          el gringo   Jotack, jobbigt blir det nog, men det får väl gå...   06-08-2008, 17:02
          Platinum   Varför skulle inte det gå? Vill du ha en del fast ...   06-08-2008, 17:29
          Grönberg   Haha, sålådor hade jag inte en tanke på, det kan m...   07-08-2008, 10:22
          el gringo   Det låter ju faktiskt rätt så smidigt ja! Blir...   07-08-2008, 15:24
          Grönberg   Det låter ju faktiskt rätt så smidigt ja! Blir...   07-08-2008, 21:40
          Digger   En sak till! Bygg större än du tänkt från börj...   08-08-2008, 19:33
          el gringo   Digger: Jo det får väl bli till o ta i! Det hu...   01-09-2008, 20:51
          Grönberg   Grönberg: Jaså takmassa är bra grejer säger du, vä...   02-09-2008, 10:47
          blomkronan   Hej Läste tidigare i en annan tråd (gammal, hitta...   01-09-2008, 22:00
          el gringo   Har snokat lite till o det verkar som att det går ...   02-09-2008, 19:09
          ErikG   Hyr en minigrävare och ha hur kul som helst en dag...   03-09-2008, 19:55

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 00:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon