Här en del älsklingsrosor utifrån min zon 3 - 4 för det är trots allt det som avgör vad som blir bra och trivs.
BUSKROSOR

Linnaeus, kom förra året men maken till ros, den är helt frisk och blir ca 1.20 hög, vilka färger !

Prairie Joy, Kanadaros som är frisk och mycket vacker, många grenar, tät ca 1.20 - 1.5 m, zon 6

Wild Edric, en Austinros och en rugosa, ovanligt. Den är helt frisk, doften slår varenda ros i trädgården, jag bara älskar denna ros, blir ca 1.20 - ev högre, zon 5 kanske mer, den är ganska ny.
Andra bra är Diamond Border, Mary Rose, Hansaland, Henry Hudson.
RABATTROSOR

Lions Rose, den är testad i WIJ trädgård en zon 5 ros, har många av denna, helt frisk, stora ljuvliga blommor och mörka blanka blad. En toppenros, har fler bilder i album/Floribunda rosor.

Golden Eye, Easy Elegance ros den har stora 10 cm breda enkla blommor, frisk, ca 80 cm, lite buskig

Leonardo da Vinci, ser ut som en gammaldags ros, frisk och blir kraftig ca 1 - 1.20 hög, zon 4
Andra bra är Bonica 82, The Fairy, Sommerwind, Friesia, Aspirin rose
KLÄTTERROSOR

Bonica Cl. den ser ut som den låga Bonica och blev ca 3 m i sommar, växer kraftigt, troligen zon 5

Constance Spry, Austins första ros, blommar en ggn med jätte blommor, man nästan svimmar så vacker är denna ros, fryser aldrig ner, troligen zon 5 ros.

Irma Balsgårdsros, jätteblommor och välfyllda, fryser aldrig ner, blir ca 2.5 m, blommar om.
Andra är Freja Balsgårdros, Etude, Flammentanz, Louise Odier
Alla övriga finns i mitt album
Redigerat av Kajsa: 07-08-2008, 16:53