Det beror ju på vad man vill åstadkomma. Skulle jag satsa på enbart ett träd ur den svenska floran skulle det bli en ek eller en lönn, möjligen en bok. Men framför allt lönnen och boken skapar ju väldigt mycket skugga, kanske för mycket för en villaträdgård. Eken är bättre då, den har glesare lövverk och ger inte lika tät skugga. Dessutom finns det väll inget som hasseln trivs så bra ihop med i naturen som ek?
Ask skulle jag inte satsa på trotts att det är trevliga träd som dessutom förbättrar jorden. Dels kan dom sprida sig ostoppbart på god jord, och dels är dom väldigt sena igång på våren, men framför allt så är det ju askskottsjukan. Här där jag bor är nog nio av tio askar drabbade, och det är en sorglig syn.
Björkar är trevliga, men hör mer till skogen i mina ögon. Men bodde jag i norra Sverige där ädellövträden inte klarar sig, så skulle jag helt klart överväga även dessa. En stor hängbjörk kan vara ett mycket vackert träd!
Annars kanske ett fågelbärsträd funkar? Dom hör ju helt klart till den sydsvenska skogen, och är vackra hela året. Men dom ger ju inte den där riktiga skogskänslan, dom ger väll snarare trädgårdskänsla när man stöter på dom i skogen...
|