Det har länge varit en skräckvision att människan skapar något som man tappar kontrollen över. Jag behöver bara nämna Frankenstein och hans monster som kanske var den första "skapelsen". Sen kom växt och djurförädlarna. Mutationhysterin runt kärnvapnen och kärnkraften. Nu är det genmodifikationen som skrämmer.
Sanningen är väl att inget av hoten blivit verklighet. Det värsta var nog när man flyttade afrikanska bin till sydamerika och avsiktligt eller oavsiktligt släppte ut drottningarna och skapade mördarbin. Men inte ens det har gått helt snett även om en del människor strukit med och förmodligen en massa djur.
Faktum är att natuten själv har hittat på värre saker eller vad säger ni om HIV/AIDS? Sen har vi en massa arter som med eller utan människans hjälp sprider sig över jorden. På nyheterna idag har vi kunnat höra om amerikanska kammaneter och humrar och kinesiska ullhandskrabbor. Eller var dom japanska? Detta teflonminne!!!
Jag tror dock inte att det kommer att hända något katastrofalt på den fronten, det blir en dip och sen repar naturen sig. Om människan nån gång lyckas skapa någon ny art, vilket är otroligt med dagens teknik, så tror jag knappast den blir någon fara. Forskarna är nog väldigt försiktiga. Klarblåa tulpaner och helt bladmögelresistenta potatisar är välkomna.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|