Tänk på fåglarna:
Avenbok - stenknäck
Rönn - sidensvans, trastar
Lönn - domherre
Bok - bergfink, mesar
Ek - nötskrika
Fågelbär drar nog flest fågelarter.
Själv har jag 5 lönnar (vackra höstfärger, för mycket löv att kratta), 3 askar (kala länge på våren, inte så snyggt då), en hägg (fäller redan nu. Vacker blomning.), en hagtorn (luktar illa när den blommar), en liten inklämd lind som aldrig har blommat än (klibbigt att parkera bilen under blommande lind), en avenbok, en liten ek (växer alldeles för sakta, ser ynklig ut i många år) samt en och tall.
Det är ju personligt vad man gillar, björk är
mitt favoritträd. Som enda träd på en gård är ju ek och lind klassiska, hästkastanj är också jättefin men skräper ner, är inte inhemsk, och sjukdomarna har väl också kommit till Sverige nu? Valnöt är också mycket speciell, den lär producera mest syre har jag hört och liksom rensa luften om det nu kan ligga något i det. Men de räknas väl inte heller som inhemska och skräpar ner. Men du skulle ju ha det mer som ett naturligt skogsparti, och då är ju det viktigaste att det passar med vad som växer naturligt i trakten. Jag föreslår avenbok, alternativt bok eller ek.
CITAT (Markus_H @ 07-08-2008, 12:03)

Om man vill ha en "naturlig" sydsvensk skog i trädgården så tycker inte ja gatt björk passar med hassel. Ek-hassel-alm skog är vanligare (...)
Det kan jag också hålla med om. Men att plantera alm känns inte så smart just nu, den blir nog inte gammal.