Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> En helt vanlig ampellilja!, Hur länge och mycket blommar den?
          Kee
          Inlägg 15-07-2008, 22:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Jag plockade en stickling av en ampellilja från skolans gemensamma lokaler i höstas. Troligtvis en gammal planta då den var väldigt stor och hade många skott att ta av, såpass många och stora att skottet jag tog redan i sig var som en normalstor krukväxt. Nu har detta växt till sig och i början på sommaren började den blomma. Den står i norrfönster en bit in och dricker mycket vatten, således ger jag den mycket vatten och den bara fortsätter att blomma! Jag bara undrar vad som är "normalt" för denna planta att blomma? Jag antar att den blir väldigt ståtlig sedan då det väl kommer ett nytt skott vid "varje" blomma? Tror jag räknade utblommade blommor och pågående, till ca 25st idag och det verkar inte vara ngn hejd på det! Vill lära mig mer om denna växt som jag börjar gilla alltmer!

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kee
          Inlägg 09-08-2008, 07:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Ja jag är på väg att få bladskott hos moderplantan, det finns dock tre problem.

Det första är att jag helst behåller dem, hade tänkt att inte "knoppa" denna planta.
          Det andra är att de inte har blivit så stora än, dvs det är inte dags än.
          Det tredje är att om du kommer förbi och hämtar ett då kan jag avvara ett skott åt dig. Har inte tid att hålla på och skicka tyvärr. Säger inte detta för att verka fientlig eller så, men jag noterar att du har en bits resväg till mig, men om du skulle ha vägarna fårbi ska vi nog kunna styra upp något!

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon