SVT bör vara skattefinansierat, och gärna i 1 kanal för min del, med inriktning på nyheter och diskussionsprogram. Och sport, som kan visas i extrakanal. För så länge vissa tävlingar såsom OS, VM i diverse grenar, Vasaloppet, etc, så starkt stödjs av både befolkning i stort och det offentliga via utslussade pengar så är det inte mer än rätt att SVT bör kunna visa dessa sportprogram för alla. Gratis givetvis, inte betala en massa rättigheter till överbetalda eller underbeskattade idrottsföretag. Exempelvis kunde SVT, TV4 och TV3, Canal+ etc få sända OS om de ville, och så kunde vi tittare välja vilken kanal vi ville se på. En del kanaler hade säkert valt att nischa sig så att de inte visade sport alls.
Det finns även en viss demokratifråga inblandad i det hela; många skulle inte ha råd att se på annat än gratiskanaler, faktiskt. Det må ju vara ok för oss vuxna, men många barn (tänker ej på småbarn) skulle bli utanför om de alls inte kunde relatera till skräpprogrammen och sporten som deras kompisar snackar om på rasterna. Visst kan man tycka att sport och OS borde vara oviktigt, men det är det inte.
2 veckor OS vart fjärde år, ska det vara så mycket att gnälla om?

Finns ju fortfarande dussintals andra kanaler som visar samma sak som de visade förra veckan. Tycker mig snarare ana att det är när det finns obalans i idrottsintresset i familjerna som det blir spänningar under VM eller OS. Men, man får kompromissa, jag har kompisar som genomlider Idol, Let's Dance, etc, året igenom, allt för att vara övriga familjen till lags. Lite enklare om man har två TV-apparater, eller ingen. Själv missade jag nästan hela fotbolls-EM pga att jag hellre spenderade tid med flickvän, men det är jag ju bara glad för såklart.