Oregano, citronmeliss och mynta är tåligare än timjan. De tre klarar sig i princip alltid, medan timjan kan frysa eller torka/vet inte riktigt vilketdera. Dör gör den en del år i alla fall. Jag brukar ha backtimjan också. Den verkar tåla vad som helst, liksom citrontimjan. Persilja är 2-årig. den blommar andra året, men är god på försommaren. Blir seg och lite mer smaklös när den börjar blomma. Hos mig övervintrar den krusiga persiljan bäst. Den släta verkar känsligare. Men du har väl rejält snötäcke, så du har vinterskydd. Basilikan är deinitivt ettårig, i alla fall för mig. Den går varken ta in eller sätta ut. Den vill inte stå på friland över huvud taget. Sånt du vill plocka av får du väl ta in lite grann i en kruka och plocka så länge det vill växa. Det brukar vara för lite ljus på vintern, och det blir lätt ohyra när man tar in växterna. När dom dör, som dom förmodligen gör så får du se fram emot de plantor du satt utomhus. Det enda jag lyckats övervintra inne är lagerblad och citrongräs. Och då är dom inte särskilt vackra när det våras. Men med fräsch jord och mycket ljus får igång dom i april maj.
--------------------
Hälsningar Eva
|