Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintra kryddorna?, Ta in eller sätta ut dem?
          Blackelvira
          Inlägg 10-08-2008, 07:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 16 188

Nu när hösten och vintern närmar sig,börjar jag fundera på vad jag ska göra med mina kryddor. Nu har jag dem i växthuset. Kommer de att dö ut tillslut om jag tar in dem? Kanske de mår bättre om jag gör en riktig kryddrabatt ute och täcker över den? Jag bor i zon5-6 och det blir rejält kallt på vintern. Jag vill ju gärna ha färska kryddor på vintern och plocka lite då och då. Kryddorna jag har är: basilika,oregano,mejram, citronmeliss,koriander flera olika myntor, persilja och timjan.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Platinum
          Inlägg 10-08-2008, 08:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Nu har jag inte alla sorterna som du har men hos mig som bor i zon 4 så vet jag att citronmeliss och timjan går att övervintra utomhus på friland. Mig veterligen så ska även oregano och mynta kunna övervintras ute. Kanske det är så att du behöver täcka dem med nått under vintern iom att du bor där vintern är kyligare.

Koriander, basilika, persilja och mejram däremot brukar väl mest odlas som ettåriga. Dessa skulle nog jag försöka skola in, dvs ta in när temperaturen ute och inne är ungefär densamma.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Kee
          Inlägg 12-08-2008, 21:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Vettig tråd! Jag suger i mig så gott jag kan, men eftersom jag bor i lgh så plockar jag nog in dem när det nalkas.

CITAT (Platinum @ 10-08-2008, 09:31) *
          Koriander, basilika, persilja och mejram däremot brukar väl mest odlas som ettåriga. Dessa skulle nog jag försöka skola in, dvs ta in när temperaturen ute och inne är ungefär densamma.

När temp ute och inne är samma? Det är väl under högsommaren då? Jag menar de flesta har ju runt 20 grader inne och när det är 20 grader ute är det ju sommar alla gånger! Hur menar du?

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 08:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon