Hej! Prova radicans. Det är den minsta rhododendron jag känner till. Tyvärr är den sammanförd med en annan art nu för tiden. telmateium är låg, tämligen snabbväxande. Grenarna böjer sig gärna neråt och kryper efter marken. Fastigiatum är en liten favorit. Insamlingsnumret SBEC0804 tycker jag är bäst och härdigast. Eftersom du har ett bra klimat så kan du prova en massa vintergröna azaleor. Arten nakaharae bör inte saknas i någon trädgård med hyfsat klimat. Den blommar sent med röda blommor. Wombat är en krypande sort. Varför inskränka sig till rhododendron. Vaccinium macrocarpum är en låg marktäckare med goda och vackra bär. Jag har fått hem ganska många sorter av den som jag ska testa. Höstljungen Heidezwerg uppfyller dina kriterier perfekt. Den följer marken även neråt. Du bör också prova olika gentianor. Först och främst G. sino-ornata hybrider. Den rena arten finns troligen inte i odling. De ger en underbar höstblomning. Vårljung finns också i en massa sorter. Alla är krypande. Du kan gå ut och gräva upp lite klockljung. Den är alltid vacker. Det finns en hybrid mellan tetralix och cinerea som heter Samtpötchen. Den ser ut som tetralix men är röd och blommar länge. Folk som var här i söndags blev förtjusta i den. Phyllodoce, Cassiope och X phylliopsis bör inte saknas i ett surjordsparti. Nu har du fått några förslag. Räcker det inte så får jag tänka till och bläddra lite i böckerna. MVH Jan Lindgren
|