Tror nog förutom pengar och makt att det handlar om en felkanaliserad vinnarskalle.
En del har behov av att vinna helt enkelt. Sedan så gör vissa det genom krig och övergrepp.
Andra kanaliserar sin vinnarskalle lite mera rumsrent genom att tex tävla. Världens störska samling av vinnarskallar finns väl i Peking nu.
Andra slänger käft på ett internetforum och får utlopp för sin vinnarskalle där. Till skillnad från de som för en diskussion och ger och tar och ibland ger motparten rätt ,så försöker käftslängaren enbart att vinna bataljen oavsett om denne har fel eller rätt. Och att ta upp motpartens argument existerar bara inte.
Debatt, samtal om både lättare och djupare ting och nojs och skojs för allas trevnad, är både givande och trevligt.
Men käftslängeri i den bemärkelsen att käftslängaren har rätt till varje pris även om denne har fel och att vinna bataljen är enda målet. Kan inte se någon större skillnad på det och på krigsherren. Det är mera en skillnad i grad och ammunition. Käftslängaren har kanske bara tillgång till ett internetforum medan krigsherren tyvärr råkar ha en krigshär tillgänglig.
Ok konsekvenserna är mildare på ett internetforum, men käftslängare får mig att vilja gå i ide.
Och vilken självbild en käftslängare har, det är jag nyfiken på för jag förstår inte hur de tänker.
Nej tävlingsmänniskor sköter sig bra, de tävlar vinner och fungerar normalt socialt i övrigt. VInner de inte så bryter de ihop och kommer igen.
Men felkanaliserade vinnarskallar i form av käftslängare, krigsherrar och annat borde betecknas som sanitär olägenhet.
|