Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp att identifiera två buskar?, Båda blommade i maj m gula blommor
          Krokodilen
          Inlägg 07-08-2008, 17:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

Behöver hjälp att identifiera två buskar i vår trädgård. Buskarna behöver beskäras och det skulle ju vara stor hjälp att veta vad det är, så vi kan ta reda på vad de tål.

Den första busken var översållad av små gula blommor i maj. Humlorna var helt galna i blommorna. Bladen är väldigt mjuka och nästan ludna. Här ett par bilder:
          Bifogad fil  Humlebuske_1.jpg ( 98.74k ) Antal nedladdningar: 88
          Bifogad fil  Humlebuske_2.jpg ( 140.27k ) Antal nedladdningar: 107

Den andra busken är antagligen gammal eftersom den har en tjock grundstam. Den stod och gömde sig under vildvuxna syrénsnår och fick inte mycket ljus, och har därför blivit väldigt spretig och ful. De få blommor den hade kom i maj, var i två olika gula nyanser och liknade kaprifolens blommor. Nu har den röda bär. Bladen är lite stelare men även dessa blad är nästan ludna. Så här ser busken och bladen ut:
          Bifogad fil  Gammal_buske_1.jpg ( 128.23k ) Antal nedladdningar: 54
          Bifogad fil  Gammal_buske_2.jpg ( 112.07k ) Antal nedladdningar: 119

OBS att allra sista bilden hör till första busken (förstår inte hur den hamnat längst ner)

Redigerat av Krokodilen: 07-08-2008, 18:36
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Humlebuske_3.jpg ( 68.04k ) Antal nedladdningar: 78

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 13-08-2008, 11:34
          Länk hit: #2

Gäster

Fast det är inte caragana arborescens, den har nämligen fler flikar på bladen, lite "rönnlika" om ni förstår. Jag har varit ute och tittat på min. Bladen liknar med gullregnets, men blommorna och växtsättet är som sagt helt fel för ett gullregn. Jag var ut och tittade på min lyckobladsbuske, caragana frutex, men min har "fyrklöver-blad" och din ser ut att ha treklöver modell. Jag sökte lite på den ifall det skulle finnas fler varianter, men det var dåligt med närbilder på den. Förutom caragana har jag letat bland cytisus och genista släktena. Det är alla ärtväxter med gula blommor, men ingenting tycks passa. Så nu ger jag upp smile.gif
          Den andra busken tror jag att du redan identifierat som skogstry, lonicera xylosteum? Tycket jag såg det i en annan tråd.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 23:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon