Jag vet inte hur Kurt resonerar, men jag håller med honom. Att varje dag (eller åtminstone varannan), när komposten ska tömmas, ta med både hinken och en borr och leta upp ett nytt ställe som lämpar sig för borrning kräver både mer tid och yta jämfört med att lägga allt i en kompostbehållare. När jag nu tittar ut och ser regnet strömma ner så inser jag att komposthinken skulle bli stående inne en sån här dag... Det finns ett visst motstånd redan nu att gå ut med komposten när det regnar. Och när vintern kommer är det ju ändå nödvändigt med en behållare. Har man inte så mycket att kompostera och dessutom bra platser att gräva på kanske det kan vara OK. Uppenbarligen finns det ju de som stortrivs med denna metod. Men man bör ju inte gräva ner färskt matrial för djupt i jorden. Risken finns då att det blir en nedbrytning utan syre, dvs en förruttnelse istället för kompostering. Och det tror jag inte växterna omkring gillar. Detta var bara några av mina funderingar, jag har aldrig känt mig nyfiken på att prova jorddisering. Min hushållskompost töms varje vår i växthuset och ger mycket växtkraft där. Men är man intresserad ska man förstås prova och utvärdera det hela själv.
|