Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Höst- eller vårplantering?
          Thé
          Inlägg 07-08-2008, 13:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Jag har fått för mig att det måste vara bättre att plantera rosor (och träd och buskar) på hösten, eftersom man då slipper springa och vattna stup i kvarten. Det känns dessutom som om de får ett försprång när de står i den sjugradiga skånska vintern och fixar nya rötter inför våren. Men det är kanske bara inbillning? De rosor jag satte i höstas var krukodlade, så jag visste att de levde när jag tryckte ner dem i marken. Men när man beställer rosor på hösten är de väl ofta barrotade? Är de då även nerklippta till rena pinnar, som de jag fick när jag beställde i våras? I så fall dröjer det ju till våren innan man fattar om det är något liv i dem eller ej. Brukar man få garanti, så att det kvittar om de dör, för då får man en ny? I så fall är det ju värt att chansa och starta ett halvår tidigare...

Några erfarenheter?

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kajsa
          Inlägg 14-08-2008, 14:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Det blir en del rosor här med som ska planteras i höst från Rosenposten, men bara tuffa, härdiga rosor. Hösten är en underbar tid, jag gör allt som bara går, dom svala dagarna är härliga och man får mycket gjort, ska gräva bort några rosor och göra om lite, ibland blir det rörigt med färger/storlekar och man får göra om, det gör man bäst på hösten.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 00:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon