|
Jag har fått för mig att det måste vara bättre att plantera rosor (och träd och buskar) på hösten, eftersom man då slipper springa och vattna stup i kvarten. Det känns dessutom som om de får ett försprång när de står i den sjugradiga skånska vintern och fixar nya rötter inför våren. Men det är kanske bara inbillning? De rosor jag satte i höstas var krukodlade, så jag visste att de levde när jag tryckte ner dem i marken. Men när man beställer rosor på hösten är de väl ofta barrotade? Är de då även nerklippta till rena pinnar, som de jag fick när jag beställde i våras? I så fall dröjer det ju till våren innan man fattar om det är något liv i dem eller ej. Brukar man få garanti, så att det kvittar om de dör, för då får man en ny? I så fall är det ju värt att chansa och starta ett halvår tidigare...
Några erfarenheter?
ingrids
07-08-2008, 13:56
Jag har för mig att de barrotade man köper kommer direkt från sin vintervila och då blir det liksom att de bara kan planteras på våren. Krukrosor är som du säger enklare att peta ner lite när som.
Jag vet att man kan köpa barrotat på hösten också, men det jag undrar är om de är lika nerklippta som dem man får på våren? Eller om bladen sitter kvar (nyuppgrävda, innan de hamnar i kylen  )
ingrids
07-08-2008, 15:17
Hm, det har jag inte stött på alls, visst borde principen "gått i vila" gälla även dem och då inbildar jag mig att de är utan blad ... Hoppas någon annan vet bättre besked.
Så här tjusigt skriver rosenposten:
"Den absolut bedste måde at få roser godt etableret på, er ved at plante friskopgravede planter med al oplagsnæringen i behold direkte fra marken i oktober - november, eller fra kølehus frem til maj måned."
Men... finns det någon här som det har gått illa för?
Åsa, mälardalen zon 2
07-08-2008, 15:28
Bor man i zon 1 spelar det ingen roll ifall man planterar på våren eller hösten, båda funkar lika bra. Bor man i norra sverige bör man dock plantera på våren där funkar inte alltid höstplantering så bra.
Jag har haft otur med klena rosor som planteras på hösten, vintern som gick var inge bra vi dränktes i vatten och flera nya rosor dog. Visst går det bra plantera på hösten, har satt massor, men om nya rosor dör är det alltid dom jag sätter på senhösten, inte dom på våren för dom kan man ha mer koll på och allt börjar om. Numera köper jag bara tuffa rosor på hösten, inte Austin rosor eller annat kinkigt, det blir vårbeställning. Dessutom är dom dyraste rosorna Austin rosorna, så dom vill man inte förlora. Antar det kan bli väl blött även i zon 1 en vinter, men kylan lär ju inte ta dom.
Dom rosor man får på hösten kommer från fälten med blad på.
AnnammA
07-08-2008, 17:55
Alltså, jag föredrar krukodlat, om jag får välja, men vet ju att det blir barrotat om man beställer på postorder..Beställde 3 rosor från odla i höstas, som ju var barodlat.Och två av dem har kommit, men den 3:e: en "Nostalgie" fick jag reklamera, för den ville inte av ngn anledning...(Givetvis, jag fick pengarna tillgodo från odla...) Och nu till hösten brukar vissa plantskolor i min omgivning rea ut en del av sina krukodlade ex, och då händer det att man passar på, om där finns ngt passande(och som får plats - fortsätta gräva från gräsmattan...  ) (Jag köpte även en del plantor i våras då det reades ut barrotat, men eftersom det blev en värmebölja i maj/juni var det en del fynd som blev floppar...  ) Så här blev mina två odlarosor från i höstas: Rhaps2.JPG "Rhapsody in blue" -läcker färg! John D.JPG "John Davies" -jag hoppas på klängroshöjd...
Här i skåne är höstplantering bäst. Just bl a pga att man slipper springa och passa med vatten etc, (kan man naturligtvis få göra på försommaren efter om det är extremt varmt & torrt). Jag kör alltid med barrotat. Inga problem, ja förutom 2 rosor som dog [drunknade] min 1:a planteringsvinter, men de utgör "läropengar". Efter dem vet jag att upphöjda bäddar är ett måste i denna trädgård. Alltså inget fel på vare sig rosor el höstplantering. Många av mina färskupptagna barrotade har bladen kvar, men det är inte önskvärt. Helst ska bladen ha fallit av, men det gör de ju knappt på hela vintern här. Rekommendationen är att plocka av bladen manuellt. Hela poängen med barrotade plantor är att de ska vara i vilotillstånd, eftersom rötterna inte kan förse plantan med något. Visst, man vet inte om de lever förrän till våren, men det vet man ju inte med krukplanterade heller, el någon annan gammal ros för den delen. De kan ju alltid dö av en el annan orsak på vintern. Dessutom, precis som Annamma skrev, dör de kan man reklamera och få nya. Hur pass nedklippta de är beror nog främst på var du köper dem, och hur. Dvs, skickas de med post så är de nog alltid hårt nedklippta, men gör man som jag och köper direkt på plantskola (på landet) så är de inte nedklippta alls. Funkar bra om man har plats i bilen. Annars är det bara att klippa själv, el be dem på plantskolan. Sedan är det såklart roligare och mer inspirerande att plantera på våren än på hösten, men eftersom våren är en extremt hektisk tid så skjuter jag allt som går till sensommaren och hösten. Förra vintern t ex spettade jag ner nästan 100 vårlökar 3 dagar innan julafton, fungerade perfekt.
Även jag föredrar höstplantering då slipper jag passandet med vatten.Naturligtvis blir det en och annanros jag plantera på våren.Båda delar funkar bra här.Nu börjar jag snart gräver,det är ett antal rosor som behöver flyttas och det gör jag på hösten inte på våren.
Det blir en del rosor här med som ska planteras i höst från Rosenposten, men bara tuffa, härdiga rosor. Hösten är en underbar tid, jag gör allt som bara går, dom svala dagarna är härliga och man får mycket gjort, ska gräva bort några rosor och göra om lite, ibland blir det rörigt med färger/storlekar och man får göra om, det gör man bäst på hösten.
Tack för alla erfarenheter, det var precis vad jag var ute efter. Nu känner jag mig lite lugnare inför höstplanteringen. Däremot har jag en känsla av att jag kanske redan borde ha beställt rosorna jag vill ha...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|