CITAT (Gunilla T @ 25-07-2008, 12:18)

Jag vet inte hur olika djur upplever smärta men råkar man gräva av en mask så ser det ut som att det gör väldigt ont.
En sak är säker, lusten till livet är stark. Varför skulle alla djur annars försöka skydda sig vid fara? Alla vill leva, precis som vi.
Därför bör vi som är stora och starka och har övertaget respektera allt levande och inte åsamka onödigt lidande.
Ja, driften till livet är starkt, det är den starkaste drift som finns
hos levande varelser. Och där har "smärta" en stor roll, som "styrmedel" - i riktning mot LIVET. Det är själva
Livets eget kraftfulla verktyg.
Hur sedan djur känner smärta - ja, det kan nog diskuteras länge och väl. Hur ska vi veta det? Vi kan väl inte utgå från något annat än det vi känner till? Än våra egna erfarenheter, på något vis eller från något håll.
Här saknar vi nog erfarenheten för att kunna sätta oss in i. Vilket inte betyder att vi kanske kan förstå på andra vis. Människan kan ju förstå kvantfysik till exempel, något som är långt utanför våra egna erfarenheter av världen och livet.
I vilken mån behövs en hjärna, för att "kunna lida"? Vet vi det? Har någon av oss varit utan hjärna? Hur stor del av mänskligt lidande beror på våra egna tankar om lidandet vi är utsatt för? Hur mycket förstärker vi - eller försvagar vi - smärta, genom sättet att tänka på det vi utsätts för?
Det är en hel del det...
Djur "bara är", i nuet. Det kan vara nog så illa, om nuet är vidrigt hemskt och smärtsamt. Dock är nog människan ganska ensam om att måla upp sin framtid utifrån stundens lidande. Att måla fan på väggen, är nog en mänsklig konstart.
Eller som Mark Twain lär ha sagt en gång: "Jag är en gammal man, jag har upplevt många hemska saker. De flesta inträffade aldarig." Ganska träffsäkert om människors oro inför framtiden.
I vår smärta finns ju ofta både det förflutna och framtiden inbakad, vi lider sällan enbart, helt och hållet, i nuet. Tankar som "åh, hur ska det här gå, hur ska jag orka, hur ska jag överleva i längden med denna smärta" osv, finns allt som oftast med som smärtförstärkare.
Jag säger inte att djur INTE upplever smärta! Det vet jag inte tillräckligt mycket om. Men jag VET, att jag INTE VILL tillfoga djur smärta!! (inte djur heller) Inte ens sniglar, maskar, eller ... fiskar - som numera vetenskapligt bevisat upplever smärta.
"
Därför bör vi som är stora och starka och har övertaget respektera allt levande och inte åsamka onödigt lidande." Instämmer helt och hållet med Gunilla T.
Mest därför att ...
det ger svaret på vad jag vill vara för sorts människa, mer än svaret på om djur känner smärta eller inte.
Jo, en sak till. Om att det
ser ut som om djur har ont. Lika ofta syns det inte när djur har ont. De visar det helt enkelt inte! Därför att ett försvagat djur löper större risk att bli utsatt som offer för rovdjur, eller att bli utmobbad ur flocken (för att den drar till sig rovdjur), osv.
Många gånger kan vi inte ens se/avgöra om vårt husdjur har ont, förrän de har riktigt riktigt ont och inte kan dölja det. Eller är riktigt, riktigt sjuka, och det är "för sent" att sätta in hjälp. Gäller till exmepel höns.
Det är därför det är så viktigt att känna sina husdjur väl, så vi kan se mindre tecken, och lära oss tyda dem, och sätta in hjälp medan det ännu går.