CITAT (lissa @ 15-08-2008, 04:51)

JJaså är det en prinsessa jag har, tror jag när jag ser era bilder iaf. Jag tror att jag satte in en tråd om korkbeläggningen men ingen svarade, kanske har jag bättre tur nu när jag verkar vara på rätt ställe.. Det ser ut som om den har fått för mycket sol och har bränt sig, så nu står den i skugga, vilket den tydligen inte ska göra..Hoppas någon kan råda mig vad jag bör göra med den..om det nu är en prinsessa..
Som ni ser så är korkbeläggningen på "moders" delen väldigt stor, jag har t. om funderat på att separera dom, men tvekar eftersom den kanske dör i stället( är inte bra på sticklingar)
Men mina har inga taggiga blad alls...
DSCN6976.JPG ( 28.54k )
Antal nedladdningar: 43
DSCN7059.JPG ( 58.03k )
Antal nedladdningar: 52Hej Lissa!
Jo, men visst ser det ut som en prinsessa...?
Det finns ju fler sorter epiphyllum men jag har sett att de andra har pyttesmå minitaggar i vecken och det har ju inte prinsessorna. Inte min i alla fall.
Jag tror inte att JAG ska råda dig till varken det ena eller andra ang det brända/korkade partiet på din växt, då jag inte kan så mycket själv. OM det är en brännskada troor inte jag att det är någon fara för växten.
Det ser ut som att det är torrt och hårt på det området, eller?
Jag tror att det vore annat om den har fått för mycket vatten så den har börjat ruttna då kan det väl bli någon virussjukdom i området men då blir väl området mjukt och "snorigt"...
Om du vill ha expertishjälp så PMa MariaS (hon som ska ta över blomsteraffären).
Jag har min i söderfönster tillsammans med orkidéer, med persiennen i neutralt läge, -OCH, den har tre knoppar!!!
Lustigt att det blev
tre i alla fall. Trodde den hade tre knoppar i början på juni men det visade sig vara tre blad. Nu ÄR det tre knoppar på den men de är bara 1-1,5 cm ännu så länge, så det kommer att ta ett tag.