CITAT (Eva St @ 14-08-2008, 23:35)

Får jag haka på med en fråga. Har flera Fikonträd sedan ett par år men har inte sett skymten av ett Fikon på dem. Vad gör jag för fel. De står ute hela sommaren och växer så det knakar och på hösten tar jag in dem och de bor i ett källarförråd i 8 12 grader och extraljus.
+8-12c som lägst på vintern är för varmt för att fikon ska ge rikligt med frukt . som jag skrev innan ska fikon istället ha på vintern 0c +10c . och mörkt inget ljuse alls . fikon är av naturen lövfällande och ska så vara även här .
du tar ut dom på våren när det är runt +5c +10c ( tar in vid frost ) sedan har du dom ute tills det kryper ner mot 0c ,, har dom inga frukter som börjat utvecklas kan du även låta dina fikon stå ute i ett par frost nätter . frosten kan göra att dom blir chockade och börjar sedan bilda frukt . och sedan ska du inte heller ge den för mycket näring och utrymme vid rötterna . ge dom bara vatten och plantera dom i en lätt jord det kan också få dom till att bilda fruktanlag . du kan ju testa ett par metoder och så ser du vad som funkar bäst .