Full version: Fikonträd
Sidor: 1, 2
ekliden
[Har nyligen köpt ett fikonträd (italienskt sort enl. växtbutiken). trädet är c.a 2m högt, med tre kala grenar på en c.a 1.20m stam. Ska jag beskära den? Vill ha grönska under taket i min glasveranda, skickar med en bild så ni kan se....Snälla hjälp mig med detta! Kan man beskära som ett äppleträd , elller kommer det nya blad på de tre grenarna till våren även om jag inte beskär? Som ni ser finns det blad i topparna och 17 fikon på dt just nu.
Med tack på förhand[attachment=22645:IMG_5176...igerad_1.jpg][attachment=22646:IMG_5179...jp
g_webb.jpg]
Alexander-VG-zon3
du beskär den på vintern ,, då den blöder lätt om den klipps på fel årstid . även tidig vår kan du beskära den .

risken är ju att du ev klipper veck frukterna som kommer . men klipper du in grenarna så brukar där komma nya skott . annars tycker jag att ditt fikon är fint som det är . den ger ju som bäst med frukt på flerårigved alltså det som du vill skära veck .

tror inte att ditt träd är en Italiensk sort möjligen att den kommer från Italien . dom som säljs i Sverige är oftast Bornholms typ eller ren sort Ficus carica .
ekliden
Tack för hjälpen! Du menar alltså att jag kan vänta och se hur mycket det växer? Jag tycker oxå att det är fint som det är. Tror du det blir mer grönska till nästa år? Tänkte plantera om till våren, är det rätt? Har frågat på olika plantskolor , men de vet inte så mycket verkar det..........så jag är tacksam för råd!
Alexander-VG-zon3
jag hade inte beskärt den . det är normalt för fikon att bli ''bladlösa'' längst nere . vänta och se hur den artar sig .

du kan plantera om den i feb-maj i nyjord . den vill ju helst ha en vintervila ( neråt +5c +10c ) så du bör ju såfall plantera om den efter det eller i slutet av vintervilan vilket brukar vara vid den tiden . den är ju lövfällande så bli inte rädd om den snart får gula blad .
ingmet
Jag har ett litet fikonträd som jag köpte förra sommaren.. Det stämmer att fikonfrukten kommer där bladen tidigare suttit. Förra sommaren hade jag fikon i varje veck.. tyvärr trillade de av innan de mognat.. Men enligt en tidigare tråd som jag själv skapat om fikon visade det sig att jag hade just Carica.. vilken ofta tappar frukten innan mognad. Sök på fikon så hittar du säkert tråden.. Jag krukade om i citrus-jord (köpt på Plantagen). Denna jord är specialsydd för just medelhavsväxter och innehåller bl.a lera vilket rekommenderas till ex fikon. Lycka till !
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingmet @ 14-08-2008, 20:00) *
Jag har ett litet fikonträd som jag köpte förra sommaren.. Det stämmer att fikonfrukten kommer där bladen tidigare suttit. Förra sommaren hade jag fikon i varje veck.. tyvärr trillade de av innan de mognat.. Men enligt en tidigare tråd som jag själv skapat om fikon visade det sig att jag hade just Carica.. vilken ofta tappar frukten innan mognad. Sök på fikon så hittar du säkert tråden.. Jag krukade om i citrus-jord (köpt på Plantagen). Denna jord är specialsydd för just medelhavsväxter och innehåller bl.a lera vilket rekommenderas till ex fikon. Lycka till !

fast fikon heter just ficus carica . heter den inte ficus carica så är det inget fikon . och normalt sett ska den inte tappa frukten i förtid . gör den det mår plantan inte bra . vilket jag gav dig förslag på i din tråd vad som är fel . fikon tappar inte sina frukter naturligt . då skulle den ju inte kunna föröka sig . ett alt är att om plantan mår bra så är det en ficus carica som behöver stekeln , då blir ju inte blommorna befruktade och den tappar dom .

citrusjord är inte bra för fikon och inte bra för lager,oliv,myrten,nerium,kryddor heller . men den är utmärkt till citrusar som inte är en ''äkta'' växt från medelhavsområdet utan från Asien . Citrus växter vill ha järn och grövre material och lite lergranulat . Fikon vill ha kalk och behöver en lätt jord dvs ingen lera .

den bästa jorden till fikon är plantjord som innehåller leca där man tillsätter kalk eller Algomin . man kan också blanda ihop en egen jord ( denna varianten ger jag till mina ) då köper man kogödsel,leca,plantjord,kalk ( man tar nån näve kalk )och så blandar man det tillsammans med resten . har man sand,grus kan man också blanda i det .

ska man ha sitt träd ute under vår-sommar-höst är det viktigt med mycket leca i jorden .

ekliden
Oh tack för all information och råd! Det ska bli spännande att följa mitt fikonträd! jag har oxå ett citrusträd från en kärna c.a 10 år gammalt. Det har aldrig blommat...tror ni att det kommer eller är det sterilt?
Eva St
Får jag haka på med en fråga. Har flera Fikonträd sedan ett par år men har inte sett skymten av ett Fikon på dem. Vad gör jag för fel. De står ute hela sommaren och växer så det knakar och på hösten tar jag in dem och de bor i ett källarförråd i 8 12 grader och extraljus.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 14-08-2008, 23:35) *
Får jag haka på med en fråga. Har flera Fikonträd sedan ett par år men har inte sett skymten av ett Fikon på dem. Vad gör jag för fel. De står ute hela sommaren och växer så det knakar och på hösten tar jag in dem och de bor i ett källarförråd i 8 12 grader och extraljus.

+8-12c som lägst på vintern är för varmt för att fikon ska ge rikligt med frukt . som jag skrev innan ska fikon istället ha på vintern 0c +10c . och mörkt inget ljuse alls . fikon är av naturen lövfällande och ska så vara även här .

du tar ut dom på våren när det är runt +5c +10c ( tar in vid frost ) sedan har du dom ute tills det kryper ner mot 0c ,, har dom inga frukter som börjat utvecklas kan du även låta dina fikon stå ute i ett par frost nätter . frosten kan göra att dom blir chockade och börjar sedan bilda frukt . och sedan ska du inte heller ge den för mycket näring och utrymme vid rötterna . ge dom bara vatten och plantera dom i en lätt jord det kan också få dom till att bilda fruktanlag . du kan ju testa ett par metoder och så ser du vad som funkar bäst .
MartinE
Köpte ett fikonträd i Frankrike i somras som efter hemkomst har fått några frukter på, och även jag får tacka för all information.

Ekliden: När det gäller din citrus kan jag bara säga att ge inte upp. Jag fick vänta i 37 år !!!!! innan min citron blommade. Men den gjorde det först efter att den fick stå i ljust och SVALT en vinter. Alla vintrar innan har den stått inomhus och mått sådär.

/M
Dito Verde
Den gamle greken, på vars mark mina fikonträd kommer ifrån, säger att det är jättelätt med fikon. Han säger att jag ska bara lägga lite åsneskit på jorden runt stammen. Det räcker. Bra tips va?
Maggan H
Jag hittade, hör och häpna, två st fikonplantor i tujahäcken i förrgår! Jag vet att en granne snett bakom har haft fikonplantor i uterummet, och troligt är väl att barnen kastat ett fikon i häcken. Jag kunde inte gräva upp dem, för trångt, så jag drog upp dem med våld och har nu krukat dem i vanlig plantjord. Tog in dem i vanlig rumsvärme men de är kolossalt hängiga, bör jag ta ut dem igen? Tänkte de skulle rota sig lättare inomhus, hösten närmar sig ju snabbt. Tog bort alla blad utom de 3 översta. De är ca 40 cm höga och ogrenade.
Alexander-VG-zon3
är det fröplantor du har hittat ?

jag hade haft kvar dom ute . sedan tat in dom svalt .
Maggan H
CITAT (flaxss @ 10-09-2008, 13:06) *
är det fröplantor du har hittat ?

jag hade haft kvar dom ute . sedan tat in dom svalt .

Det måste vara fröplantor, mitt inne i häcken? Ska ju vara om en rotbit har kastats ut men det är nog mindre troligt. Kan man avgöra på bladen eller nåt annat vilket sortnamn de tillhör? Tror du att de rotar sig ute nu vid denna tiden?
Alexander-VG-zon3
har dom inga rötter då ? för så pass stora fröplantor borde väl ha rötter . fast jag hade nog inte tat veck bladen dom hjälper ju till . plus bladen kommer dom ju ändå tappa . men jag hade satt ut dom och sedan väntat dom får en rottillväxt även i svalare temp .

att dom ser ledsna ut nu tror jag beror på chocken av att komma in .
Maggan H
Jo visst finns det rötter. Dom är nu uttagna igen, ska sätta in dem i växthuset ikväll. Här är mulet och kulet så det blir väl lagom. Tack Linus!
Alexander-VG-zon3
sista fikonet för i år !! lite bitterljuvt smakade gott men sista .

[attachment=23938:PICT3494.JPG]

CITAT (Maggan H @ 10-09-2008, 16:02) *
Jo visst finns det rötter. Dom är nu uttagna igen, ska sätta in dem i växthuset ikväll. Här är mulet och kulet så det blir väl lagom. Tack Linus!

i växthuset kommer dom nog trivas bra .
Frode
Hei tenkte jeg skulle forsøke meg med ette spørsmål i denne tråden. Mitt fiken tre fikk masse fiken kart tidlig i våres, mens treet enda sto inne i drivhuset. Denne tidlige avlingen slo helt feil da alle kartene falt av da de var ca like store som kirsebær.

Noen som kan gi noen råd om hva jeg skal gjøre neste år for å ta vare på den tidlige ”Smyrna?”avlingen?
Alexander-VG-zon3
är det ett Smyrna fikon du har ?

såfall kommer du inte få någon frukt på det , karten kommer trilla av när den ska börja utvecklas .

har du ett självfertilt fikon så kommer du få frukt på det om trädet mår bra och är i rätt miljö .
MariaS
JAg vet faktiskt inte vilken sorts fikon jag har, men en sak kan jag i alla fall konstatera.

Fikonet som står planterat på friland är just nu grönt, frodigt och producerar fortfarande nya skott. Däremot fikonet som stått i kruka hela sommaren, har nu gett upp för hösten och har gått i vila.

Ska bli kul att se vad som händer i vinter.... eller rättare sagt till våren. Går det som jag tänkt, åker nog fikon nr2 i backen den med whistling.gif
Bassam
I Asien finns hela året ljus och temperaturen minska inte än + 15, men naturen lövfällande fäller löv och ge frukt,
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 22-09-2008, 14:52) *
I Asien finns hela året ljus och temperaturen minska inte än + 15, men naturen lövfällande fäller löv och ge frukt,

kan du inte utveckla det lite mer ? förstod inte riktigt vad du menade .
Fera
Hej på er

Klickade på "skriv svar" fast något svar blir det inte, utan en undring?

Var hittar ni era svala utrymmenh????

Jag har en del växer som skall stå svalt under vintern.

Mitt problem är var det är svalt.

Inne är det varmt, uthusen är svala, fast endast vid milt vinterväder. Vid minusgrader blir de kalla, följer utetemeraturen med andra ord. Fast någon grad varmare, i varje fall i början av en köldperiod, sedan är de kallare än ute.

Har ni någon idé som jag inte tänkt på??

Vilket finnt fikonträd det var på bilden! Hoppas det fungerar bra för dig och att du snart får fruksättning.
Lycka till!

Alexander-VG-zon3
exakt vilka växter är det du ska ha svalt ?

en del tål frost och en del gör inte av dessa som vill ha svalt .
MariaS
CITAT (Fera @ 23-09-2008, 07:58) *
Hej på er

Klickade på "skriv svar" fast något svar blir det inte, utan en undring?

Var hittar ni era svala utrymmenh????

Jag har en del växer som skall stå svalt under vintern.

Mitt problem är var det är svalt.

Inne är det varmt, uthusen är svala, fast endast vid milt vinterväder. Vid minusgrader blir de kalla, följer utetemeraturen med andra ord. Fast någon grad varmare, i varje fall i början av en köldperiod, sedan är de kallare än ute.

Har ni någon idé som jag inte tänkt på??

Vilket finnt fikonträd det var på bilden! Hoppas det fungerar bra för dig och att du snart får fruksättning.
Lycka till!

I mitt fall är svalt: antingen i källaren som håller +16 (Pelargoner, änglar, kaktusar, suckulenter) Med ordentligt med lysrörsbelysning.
Växthuset som är isolerat med dubbel bubbelplast, utrustat med frostvakt och värmefläkt. Håller minst +4 och extrabelysning. (Citrusar, fikon, passifloror, physalis, änglasticklingar, guava...)
Sen har jag också det isolerade garaget som håller som lägs -4 på vintern. Ingen belysning, bara fönster. (Oliv, stort fikon, camelia)

Glömde ju agaven som också bor i växthuset, tilldsammans med en frösådd väderkvarnspalm.
WingDing
Är eller rättare sagt var sugen på ett litet fikon träd.

Skulle få ett av en jobbarkompis men han säger att ha det inne typ altan eller liknade så sprider det en lukt som påminner om kattpiss urk.... stämmer detta ?

Gör den det så vill jag definitivt inte ha den.

Mvh Fredrik
Alexander-VG-zon3
mina doftar inte men dom är ju ute .
MariaS
CITAT (WingDing @ 24-09-2008, 21:44) *
Är eller rättare sagt var sugen på ett litet fikon träd.

Skulle få ett av en jobbarkompis men han säger att ha det inne typ altan eller liknade så sprider det en lukt som påminner om kattpiss urk.... stämmer detta ?

Gör den det så vill jag definitivt inte ha den.

Mvh Fredrik

Har jag aldrig märkt. Däremot är det en bra beskrivning på eukalyptusen!
Bassam
Flaxss , jag menar med att finns ljus och minst +10 under vinter i Asien, att Asien växter behöver ljus och plus gradar under vinter tid , för att utveckla sig så bra.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 25-09-2008, 22:47) *
Flaxss , jag menar med att finns ljus och minst +10 under vinter i Asien, att Asien växter behöver ljus och plus gradar under vinter tid , för att utveckla sig så bra.

Asien vad jag vet har både kall tempereratklimat (lägsta temp under -40c ) och tundra och tropsikt med lägsta temp +20c +25c .

Fikon kommer inte enbart från Asien utan också från syd-östra medelhavet och Mindre Asien .

Fikon ger inte frukt när den är i vila . och utvecklas även väldigt bra i klimat som ändå får hårdfrost .

Bassam
Flaxss : du har fel, på grund att jag kommer från ASIEN SYRIEN ( huvud stad heter Damaskus) det är lägsta gradar +15 och fikonträd lever bra och ge mycket frukt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 27-09-2008, 01:12) *
Flaxss : du har fel, på grund att jag kommer från ASIEN SYRIEN ( huvud stad heter Damaskus) det är lägsta gradar +15 och fikonträd lever bra och ge mycket frukt.

Nej jag har inte fel jag tror att det är så att du inte riktigt förstår vad jag menar .

jag skrev så här att den utvecklas ''ÄVEN'' bra i kallt klimat som även får frost . ja fikon kan leva i klimat som har en lägsta temp på +10c +15c ( som planterad , inte vilt växandes ) . jag har inte skrivit att den inte skulle klara av det !!??

Syrien är också ett land med skilda klimat allt från varmt torrt öken klimat till Medelhavsklimat med frost . enligt en sida jag läste så får Damascus i Jan +16c till -4c . ''average temperatures for Damascus range from about 21° to 43°C (70–109°F) in August and from about –4° to 16°C (25–61°F) in January''

nej jag har inte ''FEL'' Asien är en världsdel med väldigt många klimatzoner . hela Asien får INTE +15c som lägst .
Bassam
Damaskus aldrig haft I August gradar abort –4° eller SEPTEBER OKTOBER NOVEMBER, jag vet inte varifrån du hämtar väder informationen, , du kan läsa noga fram tiden, jag fårstor bra din text, du sa att de behöver frost för att ge bra frukt, jag tycker att du behöver läsa mera omkring medelhavet och ASIEN växter, jag märkte den när jag läste din artikel om OLIV TRÄD också, jag tycker att jag kan hjälpa dig på den här sätt.
Obs: vi pratar med varandra som kompisar för att komma till bra lösning, jag tycker du är duktig och alltid jag läser vad du skriver.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 28-09-2008, 01:03) *
Damaskus aldrig haft I August gradar abort –4° eller SEPTEBER OKTOBER NOVEMBER, jag vet inte varifrån du hämtar väder informationen, , du kan läsa noga fram tiden, jag fårstor bra din text, du sa att de behöver frost för att ge bra frukt, jag tycker att du behöver läsa mera omkring medelhavet och ASIEN växter, jag märkte den när jag läste din artikel om OLIV TRÄD också, jag tycker att jag kan hjälpa dig på den här sätt.
Obs: vi pratar med varandra som kompisar för att komma till bra lösning, jag tycker du är duktig och alltid jag läser vad du skriver.

det stod iför sig att det var i jan . läs länkar . men jag tror dig om klimatet där . (enligt Sveriges meteorologiska och Hydrologiska ) se länk här http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5236 ( klicka på världen och sedan Asien och sök på Damaskus ) men där visar dom att det just nu är +13c på nätterna och +15c +23c på dagarna och det räcker att det håller sig runt +10c +13c en längre tid att fikonen ska gå in i vila .

http://en.allmetsat.com/climate/africa.php?code=40080
http://www.wordtravels.com/Cities/Syria/Damascus/Climate
http://www.climate-zone.com/climate/syria/...us/damascus.htm
http://www.cafe-syria.com/Climate_Temperature.htm
http://www.nationsencyclopedia.com/Asia-an...ia-CLIMATE.html

ja både oliv och fikon som inte vill ge frukt, kan bli chockade och därav ge bättre med frukt till våren-sommaren . det är inte vetenskap men det är min erfarenhet . och fikon och oliver tål hård frost .

jag behöver inte läsa på om verken medelhavet eller deras klimat eller ''medelhavsväxter'' det är liksom mitt område . och jag kan det väl . har studerat många böcker i ämnet plus skrivit 3stora arbeten om det
( godkänt av lärare ) .
Bassam
jag är bara ge dig tips , från man som lever i Asien och studera och jobbar där, om du vill eller inte , du själv bestämmer, men för mig ska jag studera hela mitt liv spela ingen roll, informationen som salt vatten som ligger i havet. Om man tar från de blir mera törstig.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 28-09-2008, 23:34) *
jag är bara ge dig tips , från man som lever i Asien och studera och jobbar där, om du vill eller inte , du själv bestämmer, men för mig ska jag studera hela mitt liv spela ingen roll, informationen som salt vatten som ligger i havet. Om man tar från de blir mera törstig.

oki !? jag förstod inte så bra vad du menade .

är du säker på att det just är ficus carica ?

då det finns många sorter med samma blad . plus finns det fikon med olika proviens både sydlig och nordlig som kräver olika vintrar . dom fikonen som växer i Syrien är inplanterade eller förvildade till stor del .

och som jag skrev innan fikon växer inte vilt i hela Asien utan även i syd-östra Medelhavsområdet ( Europeiska delen ) och jag behöver inte tips , jag kan detta ämnet väl .

läs gärna länkarna!!
Bassam
Du är envis man, jag ska sluta med den här diskussionen.
Alexander-VG-zon3
Enligt Boken Botanican så kan Syrien få på vintern som kallast mellan -12c -7c till -1c . kan gärna visa en bild på det om du vill . är du säker att du enbart har mät upp sådana lägsta temp som +15c i Syrien ? , även om du bor/bott där så tror jag inte att du har exakt koll över hela vädersystemet på Syrien . det har inte jag heller men jag har läst en del fakta .

och du har inte besvarat frågan på om det verkligen är ficus carica då det finns flera fikon arter med samma typ av blad som trivs varmare . har du bilder på dessa fikon ? det skulle hjälpa till stor del så kan jag ev lista ut vad det är för nåt .
Bassam
Jag vet vad säger till dig, det kommer inte minus gradar i
Syrien, vet du hur mycket gradar där nu, det är nära +30 gradar, under sommar blir +40 eller +45.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 02-10-2008, 01:09) *
Jag vet vad säger till dig, det kommer inte minus gradar i
Syrien, vet du hur mycket gradar där nu, det är nära +30 gradar, under sommar blir +40 eller +45.

där är ju heller inte vinter än där . så det är klart att där är mellan +20c +30c nu .

får jag fråga dig några frågor då ?

vad är det ''kallaste'' du uppmätt i hela Syrien ? , då du verkar veta så exakt vad ''hela'' syiren har för väder .

och förklara för mig exakt alla klimattyper i Syrien ?

jag har läst flera flera sidor nu ( sökt på nätet plus tittat i böcker ) ingen stöder det du säger att dom enbart får +15c ( över hela ) .

men säger du så så tror jag dig . men så varmt vill fikon inte ha det så där ''är'' det en annan art med likande blad .
Bassam
Jag säger praktik svar, från man som födda i Syrien och studera där 17 år och jobbar där som chef till 7 byar som ansvar och ge råd till bönder hur ska de plantera o omplantering gödsling o bekämpa på växter sjukdom o hur de ska borta ogräs, och jag har släktingar över hela Syrien just nu, och nästan varje de tittar på vädret rapporten över hela syrierna som kommer med arabiska kanalen, men jag är med dig att finns olika sorter fikon just nu och de har olika krävande.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 03-10-2008, 23:53) *
Jag säger praktik svar, från man som födda i Syrien och studera där 17 år och jobbar där som chef till 7 byar som ansvar och ge råd till bönder hur ska de plantera o omplantering gödsling o bekämpa på växter sjukdom o hur de ska borta ogräs, och jag har släktingar över hela Syrien just nu, och nästan varje de tittar på vädret rapporten över hela syrierna som kommer med arabiska kanalen, men jag är med dig att finns olika sorter fikon just nu och de har olika krävande.

det du skrev ,, för min del är ointressant .

du har än inte svarat på frågan vad du uppmätt som lägst i temp över hela Syrien ( då du verka veta exakt ) .

så vad är det lägsta du uppmätt ? , då ingen fakta jag läst stöder det du säger .

läs gärna dessa sidor igen
http://en.allmetsat.com/climate/africa.php?code=40080
http://www.wordtravels.com/Cities/Syria/Damascus/Climate
http://www.climate-zone.com/climate/syria/...us/damascus.htm
http://www.cafe-syria.com/Climate_Temperature.htm
http://www.nationsencyclopedia.com/Asia-an...ia-CLIMATE.html
Bassam
Jag skriver till dig att lägsta gradar i SYRIEN +15 gradar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 04-10-2008, 22:06) *
Jag skriver till dig att lägsta gradar i SYRIEN +15 gradar.

det tror jag inte på så är det . och ingen här kan ändra min åsikt . även om du har bott där så tror jag mer på fakta i böcker och på nätet . ja det är kanske ev runt +15c där ''just'' du bor/bodde men inte över hela . vädret beter sig sällan så stabilt och perfekt som du säger .
Bassam
de är i formationen som sätter i böcker och internet, de räcker inte de behöver komplettering med praktiken,
tillexem : de skriver ibland och säga att temperaturen under sommar +38 men i verklighet den sår står +50 gradar, de vill inte att turister blir rädda och inte kommer till landet, vem som vet verkligheten bara de som lever i landet.
Obs: vet du att det kommer lite kallare i vintras, det blir katastrof 70 procent av grönskar skadad och många träd skadad där, jag såg det på mina ögon, finns inte någon skriva eller säga någonting. På slutet om du tror på mig eller inte du själv som bestämmer, det är ASIEN.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 05-10-2008, 12:28) *
de är i formationen som sätter i böcker och internet, de räcker inte de behöver komplettering med praktiken,
tillexem : de skriver ibland och säga att temperaturen under sommar +38 men i verklighet den sår står +50 gradar, de vill inte att turister blir rädda och inte kommer till landet, vem som vet verkligheten bara de som lever i landet.
Obs: vet du att det kommer lite kallare i vintras, det blir katastrof 70 procent av grönskar skadad och många träd skadad där, jag såg det på mina ögon, finns inte någon skriva eller säga någonting. På slutet om du tror på mig eller inte du själv som bestämmer, det är ASIEN.

får jag fråga dig hur du vet vad som står i mina böcker ? tror inte världs atlats eller botanican är vända till turister !!! .

då kan man ju säga tvärtom om då det står att det på vintern blir ner till frost och +4c , det vill väl turister inte heller ha .

citat från Bassam
Obs: vet du att det kommer lite kallare i vintras, det blir katastrof 70 procent av grönskar skadad och många träd skadad där, jag såg det på mina ögon, finns inte någon skriva eller säga någonting

jaså menar du det ? , skador på träd och grödor händer inte vid lägst +15c .

Igen Asien har skilda klimat rolleyes.gif

ja jag tror hellre på nedskriven fakta i böcker .

nu AVSLUTAR jag här .
Bassam
Det händer sällan så bönder var inte bered för att träffa situationen.
Maggan H
Mina båda plantor, funna i tujahäcken, har nu repat sig och ser fina ut! De står kvar i växthuset, men jag är lite osäker på om jag ska ta in dem frostfritt eller inte. De är ju nyrotade, så det lutar åt att de åker in om det blir frost, de står i växthuset än. Fikon står ju ute i bl a Botaniska Trädgården i Lund, och även här i Bromölla vet jag en planta som stått planterad utomhus sen flera år, med vindskydd åt alla håll.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Maggan H @ 08-10-2008, 19:01) *
Mina båda plantor, funna i tujahäcken, har nu repat sig och ser fina ut! De står kvar i växthuset, men jag är lite osäker på om jag ska ta in dem frostfritt eller inte. De är ju nyrotade, så det lutar åt att de åker in om det blir frost, de står i växthuset än. Fikon står ju ute i bl a Botaniska Trädgården i Lund, och även här i Bromölla vet jag en planta som stått planterad utomhus sen flera år, med vindskydd åt alla håll.

övervintra dom inne svalt ca +1c +10c . och ta ut dom tidigt på våren . växer dom sig fina den sommaren kan du ju ev plantera ut en våren därpå . och ha kvar en i kruka .

jag har ju nu en 7sorter på friland !!( du vet ju vart jag har min trädgård smile.gif
Maggan H
CITAT (flaxss @ 08-10-2008, 21:01) *
jag har ju nu en 7sorter på friland !!( du vet ju vart jag har min trädgård smile.gif

Jadå, det vet jag! Och Blå Gräsfibbla kan du få utan att behöva köpa den på Tradera..... naughty.gif

Har du olika sorters fikon? Eller i olika lägen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon