Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jordfri odling med jonbytare, Har du erfarenhet av hydrokultur?
          Ålgryte
          Inlägg 16-08-2008, 14:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 16 230

Hej!

På 80-talet kom jag i kontakt med jordfri odling. Det passade mig eftersom min växter antingen dog av för mycket eller för lite vatten. Jag har än idag några växter kvar sedan dess, men många har försvunnit pga total vatten- och omvårdnadsbrist whistling.gif ...

Jag såg ett inlägg om hydroodling av chili och undrar om någon mer än jag fortfarande har sina krukväxter i hydroodling?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ålgryte
          Inlägg 17-08-2008, 12:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 16 230

Jag tror att det var på biblioteket som jag hittade häftet Blomsterodling på nytt sätt - Inga vattningsbekymmer när man reser bort. Passade mig perfekt efter att ha testat med bevattningsmattor, vekar mm....

Jag började med mina nya växter (Dracaena, Sanseviera) som redan stod i vatten för att få rötter. De hade ju inte träffat jord ännu och var lätta att plantera i "nät"krukor i lecakulor. Denna innerkruka sätter jag i en något större med vatten. Vattenmängden beror på krukstorleken så att vattnet får kontakt med syre. En del rötter vill ha luft också.

Eftersom vattnet blir fullt med alger och annan sörja och växten behöver näring använder jag jonbytare. BAYER tillverkar ett medel som innehåller alla näringsämnen växter behöver och håller balansen på vattenkvaliten. Skönt för mig som har kalkrikt vatten.

Jonbytaren är i form av små korn, som sand. Jonbytaren bör fyllas på 2 ggr per år! Dessemellan fyller jag endast med vanligt kranvatten. I krukan har jag en vattenmätare så jag ser när det är dags.

Även om växten är stor brukar inte rotsystemet vara så stort eftersom rötterna blir tjockare och kortare med jonbytarodling. Växterna är lättare att hantera med sina små lätta krukor (ingen tung jord) och lätta att duscha av i badkaret!

MEN:
          De dör snabbt när vattnet är slut!
          Seglivade är Kroton, Dracaena, Hoya, Sanseviera som klarat sig trots brist på näring, vatten och normal omvårdnad... tummenupp.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon