Ja, alltså, jag har en alldeles för liten trädgård för att kunna välja hur som till vart att placera saker mht till träd, grannar och tidigare rabatter etc. Nu råkar jag ha en stor, fin hängbjörk och den råkar stå vid den platsen som fungerar bäst för mig att ha trädgårdsland på = ingen bra kombination. Jag har vänt och ridit på alla mina möjligheter och kommit fram till att jag är tillräckligt envis för att ha mitt trädgårdsland bredvid min björk, för det är den enda vettiga platsen med hänsyn till sol bla. Där det förut satt flera rabarber har jag nu tagit bort nästan alla rabarber utom en stor planta och utökat resten till ett pyttelitet köksland och i sommar har det vuxit ärtor, morötter, lök och rädisor. Det har gått alldeles utmärkt. Jag har fått stödvattna, men inte något utöver vad jag skulle kalla normalt map den torra sommaren här i Stockholmstrakten.
Jag siktar på att utöka landet åt björken till, men eftersom det inte går att gräva precis bredvid den, (just nu är landet ca 2 m från björken) så ska jag bygga en låda för att fylla ut området och odla som i pallkrage, fast en hemmasnickrad, större variant. Jag tycker du ska prova att odla vid björken. Går det så går det, och du verkar vilja tillräckligt mycket för att prova.
Lycka till!
ps, mina rabarber ser utan att vara matade med uran eller nåt, för dom växer så ini h-e , så så dåliga betingelser kan det ju inte vara där...