Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203
Det sägs att det är djurplågeri att salta på mördarsniglar ... men jag undrar om de kan känna smärta de är ju bara slem ... likadant med metmaskar, spindlar och övriga småkryp Vore intressant att veta ... om någon vet
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218
Hej Myosotis. Jag tycker du har all rätt att vara vegetarian och bli respekterad för det liksom vi som äter kött har all rätt att göra det. Att det är obiologiskt att vara vegetarian eller att avstå från sex förändrar inte något. Det är inte onormalt för det. Skulle alla vara "normala", alltså göra likadant som majoriteten gör så vore livet trist och ingen utveckling skulle ske. När jag tänker på mina vänner och bekanta så är nog alla "onormala" och jag anses av en del vara fullkomligt galen. Jag håller helt med dig om att naturen ställer oss inför svåra moraliska frågor nu för tiden. Jag har heller inte några bra svar. Jag är dock en artist och håller i alla situationer på min art människan vilket inte innebär att jag alltid tycker att människor har rätt. Ett moraliskt svårt exempel är den stackars människa som har jordens sista huvudlöss och blir förklarad som naturskyddsområde av alla miljöinstanser. Greenpeace kommer att vakta så stackaren inte går till apoteket och köper luskam och lusmedel. Risken är att vi i en sådan här debatt förmänskligar djuren och det är inte bra. Jag har exempelvis fått besked om att jag ska lära mina nanduer att gå in när det regnar. Frånsett att nandun är sällsynt dum så undrar jag vem som tar in dem på Pampas. Djurskydd när den är som värst! MVH Jan Lindgren