CITAT (LenaFriman @ 17-08-2008, 20:56)

Tänkte ej ha så djup rabatt, orkar ej gräva. Ska ha byggtimmer + lite större stenar som rabattkant, letar sig rötterna upp ändå till rabatten trots att den ej är så djup??
Mvh Lena
Ja det gör de. Första året kommer det nog att växa hur bra som helst. Björken är inte såååå snabb att den hinner infiltrera den nya fina jorden på en säsong. Eventuellt funkar det bra nåt år till, lite beroende på björkens storlek och jordmån i övrigt. Men på sikt kommer björken att vinna. Nu behöver ju inte en rabatt "vara för evigt", man kan ju plantera och låta det vara så länge det går. Annars är Gåsis (med fleras förslag) det bästa altenativet, en upphöjd rabatt med presenning i botten. Eller typ "pallkrage".
Personligen har jag gett upp plantering under "min" problembjörk, som står strax utanför vår tomt. Jag har provat det mesta men det ger upp efter någon säsong. Vårblommande lökväxter kan fungera bra. De blommar innan björken har löv och sedan uppskattar många av dem en torr sommar. Sedumväxter och lite gräs växer också. En buske jag planterade för många år sedan varken växer eller dör. Den är exakt lika stor (40cm) varje år.... Men det är en väldigt stor björk som har en väg på andra sidan så jag tror den har "alla" rötter in på min tomt.