Den grundstam som finns i handeln för äpplen heter B9, vanlig. Tänk på att livstiden är kortare, 15-20 år samt den kanske behöver stödpåle hela livet. Sen finns dem många andra svagväxande grundstammar för äpplen med varierande häridighet, men dessa måste kanske beställas, om de överhuvudtaget finns tillgängliga för andra än yrkesodlare.
För päron finns något som heter kvitten, men mer än så vet jag inte. Den lär ge mindre träd än fröstammen.
För bigarråer finns även en grundstam som heter Colt, jag köpte ett körsbärsträd på denna grundstam på Bauhaus när jag visste inget om grundstammar. Vet ej hur härdig den är, men hos mig har den överlevt sedan år 2000 och hade lite bär i år, trädet är lika stort som motsvarande på Gisela 5, dvs under 3 meter efter 8 år.
Jag har ett litet plommonträd som sitter på en stam (och även grundstam ??) som heter meritare, mer vet jag inte, men trädet är planterat 2000 och inte mer än ca 2½ meter högt. Det är ett familjeträd med välsmakande Opal och sura Victoria, vet ej om det har något med grundstammen att göra. Köpte även detta träd långt innan jag visste något om grundstammar.
Redigerat av Jan af Lisö: 18-08-2008, 16:18
|