CITAT (Christer i Falköping @ 19-08-2008, 21:35)

Toppar man den så grenar den sig bara ännumera enligt min erfarenhet. Enda gången jag tycker man skall toppa den är om man råkar få två toppskott intill varandra. Men det finns ungefär lika många åsikter om beskärning som det finns de som beskär

Så har de sagt så tycker jag du skall följa deras råd.
Kan ju vara så att jag inte läser ordentligt också :-) Fattar jag rätt nu om det skottet också strävar efter att bli ett toppskott? I och med att du kapat toppskottet så känner jag mig lite vilsen med den grenen. Känns som om den borde bort faktiskt. Men vänta och se om inte Cilla hittar tråden eller maila henne direkt istället.
Christer.
Tack för svaret Christer. Men det är inte så att det grenen strävar efter att bli toppskott (dvs ej sk konkurrerande toppskott) i alla fall är det min bedömning. Anledningen till att jag funderar på att korta in grenen med blå markering är att jag inte vill riskera att (all) energin går till den grenen och att det i sin tur skulle göra att trädet inte orkar bryta nya grenar i toppskottet och därmed bilda nytt toppskott. Men det kanske inte är någon fara att låta det vara...

Jag vill ju inte beskära trädet "i onödan".
Jag har kontaktat Cilla för en kommentar