Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Råd vid beskärning av plommonträd
          mackee
          Inlägg 19-08-2008, 15:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 17 940

Jag har ett plommonträd (Opal) som jag precis har beskurit men behöver lite ytterligare hjälp med. Trädet köptes som ett 3- till 4-årigt träd och planterades förra sommaren. I år så blev det jättemycket plommon trots kartgallring (kanske var jag för feg och skulle ha gallrat ännu mer). Många grenar inklusive toppskottet blev väldigt nedtyngda av plommonen - toppskottet låg nästan vågrätt ned.

Så i år så har jag beskurit trädet enligt de bifogade bilderna. Röda markeringar visar var jag tagit av grenarna. Min fråga är egentligen om jag även ska beskära vid blå markering? Kommer trädet att utveckla nytt toppskott samt sidogrenar om det finns en annan sidogren som "når högre upp" även om den grenen sitter lite längre ned på stammen? Eller spelar det ingen roll? Ska sidogrenen kortas in ännu längre än blå min markering eller kanske tas bort helt?

Bifogad fil  beskära_plommonträd1.jpg ( 130.76k ) Antal nedladdningar: 91
          Bifogad fil  beskära_plommonträd2.jpg ( 124.11k ) Antal nedladdningar: 101

(Den långa stödpinnen som syns på bilderna är där för att jag tänkte försöka räta upp toppskottet som ända sedan trädet varit nytt varit ganska kraftigt böjt)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christer i Falkö...
          Inlägg 19-08-2008, 20:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Toppar man den så grenar den sig bara ännumera enligt min erfarenhet. Enda gången jag tycker man skall toppa den är om man råkar få två toppskott intill varandra. Men det finns ungefär lika många åsikter om beskärning som det finns de som beskär laugh.gif Så har de sagt så tycker jag du skall följa deras råd.

Kan ju vara så att jag inte läser ordentligt också :-) Fattar jag rätt nu om det skottet också strävar efter att bli ett toppskott? I och med att du kapat toppskottet så känner jag mig lite vilsen med den grenen. Känns som om den borde bort faktiskt. Men vänta och se om inte Cilla hittar tråden eller maila henne direkt istället.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          mackee
          Inlägg 19-08-2008, 22:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 17 940

CITAT (Christer i Falköping @ 19-08-2008, 21:35) *
          Toppar man den så grenar den sig bara ännumera enligt min erfarenhet. Enda gången jag tycker man skall toppa den är om man råkar få två toppskott intill varandra. Men det finns ungefär lika många åsikter om beskärning som det finns de som beskär laugh.gif Så har de sagt så tycker jag du skall följa deras råd.

Kan ju vara så att jag inte läser ordentligt också :-) Fattar jag rätt nu om det skottet också strävar efter att bli ett toppskott? I och med att du kapat toppskottet så känner jag mig lite vilsen med den grenen. Känns som om den borde bort faktiskt. Men vänta och se om inte Cilla hittar tråden eller maila henne direkt istället.
          Christer.

Tack för svaret Christer. Men det är inte så att det grenen strävar efter att bli toppskott (dvs ej sk konkurrerande toppskott) i alla fall är det min bedömning. Anledningen till att jag funderar på att korta in grenen med blå markering är att jag inte vill riskera att (all) energin går till den grenen och att det i sin tur skulle göra att trädet inte orkar bryta nya grenar i toppskottet och därmed bilda nytt toppskott. Men det kanske inte är någon fara att låta det vara... wacko.gif Jag vill ju inte beskära trädet "i onödan".

Jag har kontaktat Cilla för en kommentar smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 14:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon