Jag har ett plommonträd (Opal) som jag precis har beskurit men behöver lite ytterligare hjälp med. Trädet köptes som ett 3- till 4-årigt träd och planterades förra sommaren. I år så blev det jättemycket plommon trots kartgallring (kanske var jag för feg och skulle ha gallrat ännu mer). Många grenar inklusive toppskottet blev väldigt nedtyngda av plommonen - toppskottet låg nästan vågrätt ned.
Så i år så har jag beskurit trädet enligt de bifogade bilderna. Röda markeringar visar var jag tagit av grenarna. Min fråga är egentligen om jag även ska beskära vid blå markering? Kommer trädet att utveckla nytt toppskott samt sidogrenar om det finns en annan sidogren som "når högre upp" även om den grenen sitter lite längre ned på stammen? Eller spelar det ingen roll? Ska sidogrenen kortas in ännu längre än blå min markering eller kanske tas bort helt?
[attachment=22964:beskära_...monträd1.jpg] [attachment=22965:beskära_...monträd2.jpg]
(Den långa stödpinnen som syns på bilderna är där för att jag tänkte försöka räta upp toppskottet som ända sedan trädet varit nytt varit ganska kraftigt böjt)
Det är viktigt att beskära den under JAS ( JULI AUGUSTI SEPTEMBER ) period för att de blöder, finns princip regel som passar alla växter den säga så:
1 ta bort grena som korsa andra.
2 ta bort skadad och sjuka grenar.
3 ta bort grenar som står fel ,
4 ta bort grenar som växer nära marken.
Christer i Falköping
19-08-2008, 17:14
Ta aldrig bort toppskottet. Det blir inte bra då. I övrigt som Bassam skriver. Fast när jag ser dina bilder kan jag inte se någon större anledning att beskära det alls.
Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 19-08-2008, 18:14)

Ta aldrig bort toppskottet. Det blir inte bra då. I övrigt som Bassam skriver.
Christer.
Hmmm... nu blir jag lite konfunderad. Rådet att korta ner toppskottet fick jag av en trädgårdsmästare på Zetas trädgård i Stockholm.
CITAT (Christer i Falköping @ 19-08-2008, 18:14)

Fast när jag ser dina bilder kan jag inte se någon större anledning att beskära det alls.
Christer.
Jag kanske inte var helt tydlig men bilderna visar trädet EFTER att jag beskurit det. Min fråga berör egentligen mest den gren som fortfarande är obeskuren där jag markerat eventuellt snitt med blått streck (man kanske måste zooma in bilden för att se markeringen)
Christer i Falköping
19-08-2008, 20:35
Toppar man den så grenar den sig bara ännumera enligt min erfarenhet. Enda gången jag tycker man skall toppa den är om man råkar få två toppskott intill varandra. Men det finns ungefär lika många åsikter om beskärning som det finns de som beskär

Så har de sagt så tycker jag du skall följa deras råd.
Kan ju vara så att jag inte läser ordentligt också :-) Fattar jag rätt nu om det skottet också strävar efter att bli ett toppskott? I och med att du kapat toppskottet så känner jag mig lite vilsen med den grenen. Känns som om den borde bort faktiskt. Men vänta och se om inte Cilla hittar tråden eller maila henne direkt istället.
Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 19-08-2008, 21:35)

Toppar man den så grenar den sig bara ännumera enligt min erfarenhet. Enda gången jag tycker man skall toppa den är om man råkar få två toppskott intill varandra. Men det finns ungefär lika många åsikter om beskärning som det finns de som beskär

Så har de sagt så tycker jag du skall följa deras råd.
Kan ju vara så att jag inte läser ordentligt också :-) Fattar jag rätt nu om det skottet också strävar efter att bli ett toppskott? I och med att du kapat toppskottet så känner jag mig lite vilsen med den grenen. Känns som om den borde bort faktiskt. Men vänta och se om inte Cilla hittar tråden eller maila henne direkt istället.
Christer.
Tack för svaret Christer. Men det är inte så att det grenen strävar efter att bli toppskott (dvs ej sk konkurrerande toppskott) i alla fall är det min bedömning. Anledningen till att jag funderar på att korta in grenen med blå markering är att jag inte vill riskera att (all) energin går till den grenen och att det i sin tur skulle göra att trädet inte orkar bryta nya grenar i toppskottet och därmed bilda nytt toppskott. Men det kanske inte är någon fara att låta det vara...

Jag vill ju inte beskära trädet "i onödan".
Jag har kontaktat Cilla för en kommentar
Christer i Falköping
20-08-2008, 19:53
Berätta gärna här vad hon svarar! Man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt.
Christer.
Hej,
Det här är inte lätt att besvara. Jag tycker själv att uppbyggnadsbeskärning på rikbärande plommonträd är svåra, men några erfarenheter har jag som kanske kan hjälpa till:
- Inkortningar över knopp i plommonved som är äldre än säsongens brukar inte leda till eftertillväxt där man vill ha den. Snitt i lite eller mycket äldre ved vill gärna ge kvastar - antingen från snittstället eller från knoppar i grenen längre ned, och på flera ställen. Behöver i och för sig inte vara så farligt så länge man håller sig till 2-4-årsved men är bra att veta.
- Bäst är snitt invid en annan gren, det jag brukar kalla grenklyka. Men plommon är mycket känsliga för reducering av blad, så det gäller mer eller mindre för varje gren att inte reducera bladmassan för mycket och t ex skära in skottet samtidigt som man på samma gren tar bort ett par felriktade/korsande skott. Risken är då stor att toppen av skottet dör, eller i värsta fall hela grenen. Antagligen kan man minska risken för detta genom att hålla trädet starkväxande genom bevattning och att ta bort gräsmattesvålen över hela rotsytemet, dvs kronan.
- Man löser inte hela tyngdproblematiken på sorter som Opal och Victoria genom beskärning. Om man ska undvika att grenar fläks måste man kartgallra också, och på ett äldre träd stötta grenar underifrån.
- All beskärning i unga år efter plantskoletiden på Opal och Victoria bör ske för att få upp grenar, inte rikta grenar ut från stammen så att de blir mer horisontella.
- Det är inte helt lätt att avgöra om det skulle vara till fördel med inkortning av den gren du lämnat, men det ser ut att finnas ett tydligt toppskott i trädet och då är det bättre att det får dominera. Skär i sådana fall in den blåmarkerade grenen invid en sidogren som växer i ovankant av grenen du skär bort, då blir den mer långlivad. Svårt att uttrycka, men tänk dig att grenen kommer att falla ut så småningom och bli mer liggande. Då ska grenen som blir fortsatta tillväxten i trädet vara en som inte kommer under snittet.
Men som sagt, jag är öppen att lyssna på andra som experimenterat mer, och min erfarenhet gäller zon 2-3. I zon 1 beskär man mer med bättre resultat, men hur de gör kan jag inte svara på.
Det är i övrigt ett charmigt och till synes helt friskt, livskraftigt exemplar du har.