CITAT
Det är säreget att det blir angrepp på just roundup.
Inget märkligt med det. Det är utan konkurrens det mest välkända preparatet med glyfosat i handeln. Se det som en representant för den här typen av preparat.
CITAT
Alla som är miljöintresserade vet att växtskyddsmedel, mineralgödsel och GMO är den enda räddningen om man vill att människor ska sluta hungra. Sk ekologisk odling har vi synnerligen lång erfarenhet av och vet att den obönhörligen leder till hungersnöd. Vi kan se att i vissa delar av Afrika så har hungern minskat markant efter att växtskyddsmedel och mineralgödsel subventionerats till fattiga bönder.
Jaså, det vet vi? Jag har då inte stött på några trovärdiga studier som stöder ett så kategoriskt påstående. Det går att öka skördarna väsentligt med genomtänkt ekologisk odling också. Jag skulle dock misstänka att en stor del av skulden till hungersnöd i Afrika snarare är krig och olika konflikter, utsugning, korruption, fel grödor på fel ställe, klimatförändringar etc.
Dina påståenden kan dock säkert stämma i ett mycket kortsiktigt perspektiv men på längre sikt är vi (afrikanerna också) helt beroende av väl fungerande ekosystem (ekosystem som vi ju alla faktiskt är en del av!) och då duger det inte att hänsynslöst slösa med resurser och utrota en massa djur och växter som ju alla är en del av dessa ekosystem. Storskalig användning av konstgödsel, bekämpningsmedel och GMO kan både direkt och indirekt påverka ekosystemen på ett sätt som är helt omöjligt att överblicka. När det gäller mineralgödsel så är det en ändlig resurs som man bryter i gruvor, och vad händer när tillgångarna på det tryter? Ska vi utvinna det ur havsvatten (det är ju i havet som det mesta hamnar förr eller senare)? Fast hur mycket dyrare kommer det att bli? Vi måste inse att vi lever i ett slutet system på ett klot som är begränsat och därmed i längden inte kan utnyttja resurser i en snabbare takt än de nybildas och i alla sammanhang måste tänka i kretslopp. Rätt enkel matematik faktiskt!
CITAT
Mitt bekymmer är dock att jag är rädd för att man distribuerat växtskyddsmedel utan att ge erfordlig utbildning. Det kan ge lokala skador.
Det tror jag du gör helt rätt i att vara orolig för. Utbildning tror jag knappast kommer att ske i någon större omfattning (dom som vill utbilda har inte resurser, medan dom som har resurser inte är intresserade av att utbilda folk). Eftersom dom flesta användarna är analfabeter kommer dom heller inte att kunna läsa sig till hur preparaten ska användas. Tillverkarna, som ju bara är intresserade av att tjäna pengar, har knappast något intresse av att folk ska veta hur man använder preparaten. Ju mer som används av preparaten desto mer pengar kan dom tjäna.