CITAT (KURT @ 21-08-2008, 07:36)

Det är tämligen vanligt att bostadsrättsföreningar stiftar egna lagar som faller helt utanför samhällets lagar, och man kan lugnt betrakta dem som skrivbordsprodukter och ignorera dem. En granne som hotar att döda ett djur, borde man kunna polisanmäla.
Helt rätt Kurt! Vi har haft underliga regler i vår samfällighet under årens lopp men de flesta har tagits bort då det visat sig att det inte finns lagliga sanktionsmöjligheter. Tex har regeln om lösspringande katter tagits bort efter domen i Miljödomstolen. (Regeln om att inte ställa upp husvagnar eller lastbilar på gemensamma parkeringsplatsen kringgås genom att man har husbil!)
Jag har på förekommen anledning letat efter lämpligt lagrum när det gäller hotelser att döda ett husdjur men inte hittat något. Husdjuret - vår katt - måste tydligen skadas först innan anmälan kan göras. Min otrevlige granne trakasserar ständigt vår katt.
Trådskaparen har min fulla sympati! En sån otrevlig granne han har. Visste jag inte bättre kunde man tro att TS bodde nära mig men jag har ingen nyinflyttad norsk/dansk (?) granne.
Stå på dig! Din katt har rätt att leva ett gott kattliv som inkluderar att han springer över grannens gräsmatta!