|
homer555
20-08-2008, 18:14
Vi bor i en samfällighet af småhuse (radhuse) som har en stadga der siger at katte inte får vara på gemensam areal.
Nogen som vet om det er laglig at förbjuda dette i en lokal stadga?
Det er for os inte möjligt at holde katt inne, da den hoppe ud af fönster, dörr.... (har 2 barn som inte har möjlighet for at fall den springer forbi dem) Har en granne som siger han vil draba den ifall han ser katten i hans tradgård igen.
Det er blevet vedtaget ved domstol:
Domstol: katter har rätt att röra sig fritt.
I en dom i Stockholms tingsrätt där en av grannfejderna gjordes upp slogs också fast att katter i ett villaområde måste ha rätt att röra sig fritt, även om de passerar tomter där det bor allergiker.
(sry for the bad swedish, but I've recently moved here)
Jan Lindgren
20-08-2008, 21:03
Hej! Jag tycker att det är rimligt att du håller reda på ditt husdjur. Vi har gjort en stor bur i anslutning till huset så att våra fem katter kan gå ut och in som de vill. Lösdrivande katter dödar fridlysta fåglar och förorenar i sandlådor och rabatter. Dessutom finns risken att katterna får smittor som kan spridas i familjen. En medmänniska som valt att slippa djur på sin tomt måste respekteras. Det är fullt tillåtet att köra över lösa katter och jag hoppas att du tycker om din katt så mycket att du besparar den det lidandet. MVH Jan Lindgren
Jisses så jäkla svennsonlikt du skriver dina 'sanningar' ibland. Vaddå fullt tillåtet att köra över lösa katter?? Varifrån har du fått det??? Givetvis hoppas jag att varenda en som har katt eller annat djur tar hand om dom på bästa sätt men steget därifrån till grannen att kör över djuret?? Nää, nu får det f-n mig vara nog med katthatare. Det är mycket tack vare sådan attityd som kattern har en sådan låg status som de har idag. Fy f-n säger jag bara till ett sådant svar! CITAT (Jan Lindgren @ 20-08-2008, 22:03)  Hej! Jag tycker att det är rimligt att du håller reda på ditt husdjur. Vi har gjort en stor bur i anslutning till huset så att våra fem katter kan gå ut och in som de vill. Lösdrivande katter dödar fridlysta fåglar och förorenar i sandlådor och rabatter. Dessutom finns risken att katterna får smittor som kan spridas i familjen. En medmänniska som valt att slippa djur på sin tomt måste respekteras. Det är fullt tillåtet att köra över lösa katter och jag hoppas att du tycker om din katt så mycket att du besparar den det lidandet. MVH Jan Lindgren
Aqvakul
20-08-2008, 21:35
CITAT (Jan Lindgren @ 20-08-2008, 22:03)  Hej! Jag tycker att det är rimligt att du håller reda på ditt husdjur. Vi har gjort en stor bur i anslutning till huset så att våra fem katter kan gå ut och in som de vill. Lösdrivande katter dödar fridlysta fåglar och förorenar i sandlådor och rabatter. Dessutom finns risken att katterna får smittor som kan spridas i familjen. En medmänniska som valt att slippa djur på sin tomt måste respekteras. Det är fullt tillåtet att köra över lösa katter och jag hoppas att du tycker om din katt så mycket att du besparar den det lidandet. MVH Jan Lindgren Hur fyrkantig och kall får man vara?
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2008, 22:35)  Hur fyrkantig och kall får man vara? Tyvärr finner en del mäniskor glädje i att köra över och döda eller plåga andras djur. Saknar man empati, resonerar man så....inget att göra åt tyvärr.
Här kan du läsa vad lagen säger. http://www.katter.nu/artiklar/artikel_30_071105.htmlTexten nedan är saxad ur artikeln. Katt som gör ifrån sig hos grannenEn vanlig orsak till tvister och diskussioner kring kattägares ansvar är katter som utför sina behov på en granntomt. Om en kattägare brister i sin tillsyn så att katten orsakar ”olägenhet för människors hälsa” kan kommunen (med stöd av miljöbalken) vidta åtgärder, till exempel genom ett beslut om att kattägaren måste hålla katten inomhus. Miljödomstolen har i en uppmärksammad dom fastslagit att en kattägare i princip inte kan ställas till svars om katten springer på någon annans mark och lämnar sin avföring där. Katter fick vara uteEn fastighetsägare klagade hos kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd över att grannens katter återkommande förorenade i hans rabatter och framkallar allergi hos medlemmar av hans familj. Han vädjade till nämnden att med stöd av miljöbalken förelägga kattägaren att se till att katterna inte längre ges denna möjlighet. Nämnden vidarebefordrade klagomålen till kattägaren och menade att man inte kunde vidta fler åtgärder. Grannen klagade över nämndens beslut varför ärendet hamnade hos länsstyrelsen som avslog överklagandet. Länsstyrelsen menade att det ”i ett villaområde som det nu aktuella är det inte ovanligt att folk har katter och katter får vistas ute. Tåligheten är när det gäller katter enligt rättspraxis att en familj kan ha upp till några stycken katter. Att dessa har möjlighet att röra sig fritt utomhus är också accepterat. Att katterna därvid vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter är också accepterat…”
Beträffande att katterna tog sig in i grannens hus och framkallade allergibesvär hos några av familjemedlemmarna konstaterade länsstyrelsen att: ”Ifråga om katter som tränger in i fastighetsägarens hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem.”
(Det här har jag svårt att förstå, att man ska behöva freda sitt hem från intrång av främmande katt. Man ska väl ändå kunna vädra utan att riskera att andras katter kommer in!) Grannen överklagade länsstyrelsens beslut till miljödomstolen och yrkade att kattägaren skulle förbjudas att släppa ut sina katter. Miljödomstolen delade länsstyrelsens uppfattning och avslog överklagandet.
Miljödomstolen mål nr M 398-00 (överklagad till Miljööverdomstolen som dock inte beviljade prövningstillstånd)
Jan Lindgren
20-08-2008, 22:06
Hej! Jag tror inte att man kan kallas katthatare om man har fem katter i huset. Möjligen så kan jag kallas hatare av oansvariga kattägare. Det är inte katternas fel att de blir överkörda. Det är oansvariga kattägares. Jag förstår överhuvudtaget inte att man kan försvara att släppa lös icke inhemska rovdjur som dödar fridlysta vilda djur på ett mycket obehagligt sätt. Ingen skulle acceptera att hundägare släppte ut sina hundar för att riva rådjur, inte ens under jakttid. Det är ju hundarnas naturliga instinkt att riva diverse djur. Varför ska man då acceptera att katter släpps lösa och springer omkring och dödar fridlysta fåglar tom under deras häckningstid. Katter är trevliga djur och många kattägare sköter dem med omsorg och ansvar. Tyvärr har vi en massa kattägare som inte tar sitt ansvar och det är de som sänker kattens status och får många människor att avsky katter. Om alla skötte sina husdjur så skulle vi undvika många problem. MVH Jan Lindgren
homer555
20-08-2008, 22:28
[quote name='embees' date='20-08-2008, 22:43' post='884192'] Här kan du läsa vad lagen säger. http://www.katter.nu/artiklar/artikel_30_071105.htmltack så mycket.
Det är f.ö. INTE lagligt att döda katter även om de lämnar ägarens tomt och/eller går in på egen tomt, och att med flit köra över något djur alls, jaktbart eller inte, är olaga jakt.
Ingrid Zon3
21-08-2008, 06:02
Lagen är en sak och grannsämja en annan. Rent personligt skulle jag inte vilja leva i fejd med en eller flera av grannarna. Och jag skulle nog inte våga ha katten ute om en av grannarna hotat att dräpa den.
Ge din granne en blomspruta modell större och be honom använda den om katten är på hans tomt. Så katten har rätt att vara där, men får den vatten på sig ett par gånger så lär den gå någon annan stans.
Huruvida en samfällighet kan ha regler som har regler som är skarpare än lagen har jag inte koll på, men jag tror att det går. Däremot har jag svårt att tro att den har några sanktionsmöjligheter förutom att stämma den som inte följer regelverket. Och om majoriteten av medlemmarna vill ha en ändring av reglerna så är det bara att ändra dom i enlighet med stadgarna.
Det är tämligen vanligt att bostadsrättsföreningar stiftar egna lagar som faller helt utanför samhällets lagar, och man kan lugnt betrakta dem som skrivbordsprodukter och ignorera dem. En granne som hotar att döda ett djur, borde man kunna polisanmäla.
Vilken obehaglig tråd !
Jag håller på blomsprutan. Räcker inte det finns det hinkar. Har nog också ibland tyckt att det varit jobbigt med katter i ungarnas sandlåda men har inte velat ta livet av katterna för det.
Aqvakul
21-08-2008, 06:52
CITAT (AstLar @ 21-08-2008, 07:47)  Vilken obehaglig tråd !
Jag håller på blomsprutan. Räcker inte det finns det hinkar. Har nog också ibland tyckt att det varit jobbigt med katter i ungarnas sandlåda men har inte velat ta livet av katterna för det.  Precis!
skogstroll
21-08-2008, 07:55
CITAT (Jan Lindgren @ 20-08-2008, 22:03)  Hej! Jag tycker att det är rimligt att du håller reda på ditt husdjur. Vi har gjort en stor bur i anslutning till huset så att våra fem katter kan gå ut och in som de vill. Lösdrivande katter dödar fridlysta fåglar och förorenar i sandlådor och rabatter. Dessutom finns risken att katterna får smittor som kan spridas i familjen. En medmänniska som valt att slippa djur på sin tomt måste respekteras. Det är fullt tillåtet att köra över lösa katter och jag hoppas att du tycker om din katt så mycket att du besparar den det lidandet. MVH Jan Lindgren Antar att du menar att det är "tillåtet" (bland katthatare) för TILLÅTET är det väl knappast. Att de är "lösa" kan man väl inte se från en bil om de är chipmärkta... Det är nog bara att läsa lagtexten för att se att man kan få böter eller t.om. fängelse.
Jan Lindgren
21-08-2008, 07:57
Hej! En hyresvärd eller bostadsrättsförening har rätt att vräka boende som medvetet stör grannar. Att inte ansvara för sina husdjur är klart störande. MVH Jan Lindgren
CITAT (KURT @ 21-08-2008, 07:36)  Det är tämligen vanligt att bostadsrättsföreningar stiftar egna lagar som faller helt utanför samhällets lagar, och man kan lugnt betrakta dem som skrivbordsprodukter och ignorera dem. En granne som hotar att döda ett djur, borde man kunna polisanmäla. Helt rätt Kurt! Vi har haft underliga regler i vår samfällighet under årens lopp men de flesta har tagits bort då det visat sig att det inte finns lagliga sanktionsmöjligheter. Tex har regeln om lösspringande katter tagits bort efter domen i Miljödomstolen. (Regeln om att inte ställa upp husvagnar eller lastbilar på gemensamma parkeringsplatsen kringgås genom att man har husbil!) Jag har på förekommen anledning letat efter lämpligt lagrum när det gäller hotelser att döda ett husdjur men inte hittat något. Husdjuret - vår katt - måste tydligen skadas först innan anmälan kan göras. Min otrevlige granne trakasserar ständigt vår katt. Trådskaparen har min fulla sympati! En sån otrevlig granne han har. Visste jag inte bättre kunde man tro att TS bodde nära mig men jag har ingen nyinflyttad norsk/dansk (?) granne. Stå på dig! Din katt har rätt att leva ett gott kattliv som inkluderar att han springer över grannens gräsmatta!
Det är ALDRIG okej att ha ihäl eller göra illa djur. Och det där med fridlysta djur måste väl ändå bero på vart man bor. Min mamma har katt ute på landet på sommrarna. Den lilla fröken gör som katter gör mest och visar stolt upp sina fångster och under iaf 10 veckor har det ALDRIG dykt upp ngt fridlyst... Pappas katt tar nästan bara åkersork och har under 6 år inte kommit med något sällsynt. Vill man kan man sätta bjällra på katten....
Sen kan man ju tycka att det ligger i allas intresse att komma fram till en lösning. som blomsprutan tex...
Jag har mina katter i utebur, men det är mer för att skydda katterna för grannarna (och läser man här verkar det nästan behövas) än tvärtom.
Jan Lindgren
21-08-2008, 08:41
Hej Miro! Trevligt att höra från någon som tar hand om sin katt och inte trakasserar grannarna med den. Katter trivs utmärkt om man har dem i utomhusbur med tillgång till innevistelse om de vill. Att ha sina husdjur springande hos grannar är slöhet eller ointresse. Hundägare är generellt mycket bättre på att ta hand om sina husdjur än kattägare. Jag undrar vad kattägarna skulle säga om vår hästflock sprang omkring löst. Hästarna har visserligen en hage på åtskilliga hektar men skulle säkert tycka det var trevligt att driva omkring i bygden och komma hem ibland för att få lite godis och kel. Det finns visserligen folk som tycker om att lösa hästar kommer och hälsar på men jag tror de är sällsynta. Min första häst rymde upprepade gånger när jag hade den på sommarbete hos ett par vänner. I början var vi oroliga men det visade sig att hästen gick runt till några sommargäster och tiggde godis, sen gick den hem. Tänk på att det är inte tillåtet att ha tamdjur lösa som dödar fridlysta djur. Praktiskt taget alla fåglar är fridlysta större delen av året. MVH Jan Lindgren
Till trådskaparen: tipsa dina grannar om att köpa några vattensprutor/blomsprutor/trädgårdsslang, och spraya vatten på katten när den går in på deras tomt eller i deras hus. Det skadar inte katten men får den omedelbart att fly, och den lär sig rätt snart var den inte bör vara.
Jag poängterade att det inte är lagligt att döda katter som går in på tomten för det är det INTE LÄNGRE. Fram till för en tio år sedan var det lagligt att skjuta katter som lämnade ägarens tomt, men den lagen har ändrats, även om alla inte ännu verkar ha uppmärksammat det. Och det har aldrig varit lagligt att köra över, förgifta, snara, etc - även när det var lagligt var man tvungen att använda godkända jaktmetoder.
Fast visst skulle man önska att nån kunde uppfinna ett billigt & enkelt kattstaket.
Till Jan Lindgren: Jag håller med, men anledningen till de annorlunda reglerna för hundar är att katter inte dödar tamboskap, vilket hundar gör. Varje år dödas ett betydande antal får, katter, andra hundar etc av lösspringande hundar.
Jan Lindgren
21-08-2008, 10:42
Hej! Även katter dödar tamdjur. Tex höns, ankor och kaniner. Jag har också hittat kattdödade fasaner i lador. Lösspringande katter är också ett stort problem för burfågelägare. De stör häckning och kan orsaka panik bland fåglarna med dödsfall som följd. Min kompis katt är expert på att döda kaniner. Eftersom kompisen bor tämligen isolerat så är det bara bra att lite kaniner försvinner men i en tätort hade det varit ett problem.
Det verkar som vi fått en ny definition av otrevliga grannar. En otrevlig granne är en granne som inte tycker om att mina husdjur vistas på hans tomt.
Jag är helt klart en otrevlig granne. Jag gillar inte att grannens kor kommer in på min tomt. Det har hänt ett par gånger under alla år jag bott här. Då har vi med gemensamma krafter flyttat tillbaks korna. Eftersom jag vet att grannen gör allt som går för att hålla djuren instängda så är det inget problem.
Azur du visar tydligt på det stora problemet. Det är för dyrt att inhägna katter. Jag tycker att har man inte ekonomiska möjligheter att ta hand om sitt husdjur på ett säkert sätt så ska man göra sig av med det. Det hela hänger ihop med synen på katten som ett slit och slängdjur. Vi kan aldrig få en vettig status på katten om vi inte kan få kattägare att ta hand om sina djur så att de inte blir en olägenhat.
Jag är fullt medveten att det inte är lagligt att medvetet köra över katter men det är omöjligt att bevisa att det inte var en olyckshändelse. Hade jag någon olägenhet av kattstackarna som springer lösa här så skulle jag ta dom i en fälla och skjuta dem så att jag var säker på att det blev så smärtfritt som möjligt. Ingen människa skulle märka något och skulle någon upptäcka det så är det bara att säga att katten blev illa skadad av fällan så jag var tvungen att avliva den av djurskyddsskäl. Det går alltid att ordna sådana saker på landet. Nu tror alla att jag är katthatare igen. Är alla kattägare fågelhatare? MVH Jan Lindgren
Fast jag måste säga din "jag fångar och dödar dem" attityd mer låter som en reflektion av att betrakta katter som värdelösa än att folk släpper ut dem. Du skulle ju inte fånga och döda en ko, ren, häst eller hund som vandrade in på din tomt.
Jag håller inte heller med om att definitionen av dålig granne är att man inte vill att andras husdjur vistas på tomten, man blir en dålig granne (och inbjuder till grannfejder) när man börjar döda andras husdjur istället för att hägna ut/driva bort dem.
Personligen ser jag "kattfrågan" som en effekt av att folk inte längre är vana vid natur, och inte längre accepterar att det finns varelser i deras närhet som de inte själva valt att ha där. Det är ju inte bara katter utan också grävlingar, rådjur, harar, paddor, rävar, ormar... ja, i stort sett allting, som nu mer ses som problem bara genom att existera.
homer555
21-08-2008, 12:45
tack for de många svar. Det har varit til stor hjälp.
Vi vil forsøge at köpa vattensprutor/blomsprutor til vores granna. så får vi håbe han er til at prata med.
Att jag har mina tjejer i voljär har INTE varit ett självklart beslut, och vi har funderat på att släppa ut dom, men har av olika skäl valt att avstå. Det betyder INTE att jag tycker ägare till frigående katter är oansvariga eller inte bryr sig om katten. (Förutsatt så klart att det inte finns uppebara risker i omgivningen)
CITAT (Miro @ 21-08-2008, 09:04)  Det är ALDRIG okej att ha ihäl eller göra illa djur. /.../
Jag har mina katter i utebur, men det är mer för att skydda katterna för grannarna (och läser man här verkar det nästan behövas) än tvärtom. Håller med dej där. Jag har mina inne, med tillgång till altanen och där håller dom sig. Det är enbart för katternas skull, då det finns elaka mäniskor överallt som inte tvekar att skada en katt, med motivationen att "den är ju frispringande och lovligt villebråd" Sedan en pausus till dej Jan Lindgren: Hoppas aldrig du råkar ut för att din katt av någon anledning kommer utanför buren och råkar ut för din like. Han kör ju då med gott samvete över din katt och dömmer dej som ansvarslös.
Jan Lindgren
21-08-2008, 13:29
Hej Azur! Jag skulle mycket väl kunna döda även andra djur som oupphörligen befann sig på min tomt och ägaren vägrade att ta sitt ansvar för djuret. Ägare till de djur du räknar upp brukar ta ansvar för sina djur. Att ett djur rymmer någon enstaka gång är helt naturligt och knappast något större problem. Ptroblemet är människor som systematiskt släpper ut djur utan någon kontroll.
Vad vi heller inte nämnt är toxoplasmosis. Just nu har jag en mager stackars katt som brukar sitta i lamahagen. Ska jag acceptera att ägaren inte håller reda på den när risken att den smittar mina lamor mad toxoplasmosis är så stor. Jag vill absolut inte att det ska bli några missfall. I facklitteraturen så varnas just för att ha katter som äter vilda djur i närheten av lamor. Jga har en gång aft ett missfall hos en häst. Jag gjorde ingen utredning men det är mycket möjligt att det var toxoplasmosis. I så fall var det betydligt dyrare än att en hund river några får. Är det acceptabelt att det sker missfall hos människor bara för att kattägare vägrar att ta hand om sina djur. Ett missfall är en mycket traumatisk upplevelse för många kvinnor.
Spruta vatten på katten hjälper säkert i flera minuter. Jag har en bekant som sprutat mycket vatten på en katt. Det har hjälpt så till vida att när han är i trädgården så kommer inte katten men jag har observerat att när ingen är i närheten så kommer katten in. MVH Jan Lindgren
Jag borde inte göra/visa det här, men tyvärr är jag både förbannad och ledsen. Att dessutom någon med din inställning Jan, slår sig för bröstet och hävdar sin rätt mot ett försvarslöst djur, gör mej mera förbannad. Detta är resultatet av, vad som alla trodde var ett slagsmål med en vildkatt. Min vet. har i dag ringt och säger att odlingen på såret, samt hur det ser ut, inte kan komma från en katt, utan troligen är en mekanisk skada utförd av en mäniska  [attachment=23047:Bild042.jpg]
Jan Lindgren: En gravid kvinna får inte toxoplasmos genom att en katt passerar eller befinner sig på hennes tomt, gravida kvinnor avråds från att rengöra kattlådor då det är där toxoplasmosen kan finnas. Observera....KAN finnas, det är ganska ovanligt. Snacka om att måla fan på väggen, jag håller med Pejori, måtte inte någon av dina katter smita ut på vägen och drabbas av någon med ditt synsätt på utegående katter. Alla katter är inte lösdrivande, och INGEN katt oavsett ägare får lov att dräpas eller skadas.
Pejori: Man blir både illamående och förbannad då man ser bilden på lillstackarn
Detta var minsann ett hett ämne. Som bidrag kan jag då tala om att jag under graviditet fick (katterna altså) tre kullar med ungar. Dessutom var det jag som städade pottorna! Min dotter är nu snart 24år UTAN handikapp (mer än att hon också gillar katter förstås) Nu har jag två Herrar av släktet Devon Rex. Dessa herrar sitter snällt kvar innanför dörren även om den står på vid gavel -"livet utanför är läskigt"-. Samtidigt går det ett gäng med katter utanför, som tillhör våra grannar. En av dessa katter markerar dessutom in "sitt" revir, genom att kissa på allt som är nytt. Under åren som gått, har grannarnas katter fått kattpest och kattsnuva, samt dött på olämpliga ställen. De skiter och pissar som sagt, där de finner det OK i deras värld. So what! Pinkar de på min bil, tar jag bara fram vattenslangen och spolar av den. Skiter de i grushögen, går det att ta spaden och ta bort resultatet. Visst kan det upplevas obehagligt med kattdiareer vid kattpesttider, men... Katterna finns här i vårt land. De gör inte BARA skada, utan även nytta. Faktum är att jag heldre tar omaket med att städa efter grannens katter, mot att de håller mus och sorkfritt istället. Däremot kan man i så fall tycka att grannarna kunde ta sitt ansvar när det gäller kastreringen av deras katter. Har man inte avsättning för alla kattungar, så ska man inte heller skaffa några!
skogstroll
21-08-2008, 14:06
ja nån måtta på överkänslighet får det vara. Min hitte-sommar-katt pinkade i grönsakslandet häromdan, och det var väl inte så kul men herrejösses att gå från att vara purken över några övergödslade rödbetor till att misshandla ett djur är ganska långt tycker jag! Jag vet vilken typ av människor som tänker så.
Ni som stör er så hemskt och faktiskt VILL göra något åt ert kattproblem istället för att bara klaga - se till att det inte finns en massa jordhögar utan PLANTERA där det finns plats (det är ju ganska kul att plantera också) så finns inte så mycket mera utrymme för dem att gräva på. Själv köpte jag lite plantor häromdagen för att undvika just det.
PS och jag tänker käka rödbetorna ändå!
Gunilla T
21-08-2008, 14:15
CITAT (Azur @ 21-08-2008, 13:03)  Fast jag måste säga din "jag fångar och dödar dem" attityd mer låter som en reflektion av att betrakta katter som värdelösa än att folk släpper ut dem. Du skulle ju inte fånga och döda en ko, ren, häst eller hund som vandrade in på din tomt.
Jag håller inte heller med om att definitionen av dålig granne är att man inte vill att andras husdjur vistas på tomten, man blir en dålig granne (och inbjuder till grannfejder) när man börjar döda andras husdjur istället för att hägna ut/driva bort dem.
Personligen ser jag "kattfrågan" som en effekt av att folk inte längre är vana vid natur, och inte längre accepterar att det finns varelser i deras närhet som de inte själva valt att ha där. Det är ju inte bara katter utan också grävlingar, rådjur, harar, paddor, rävar, ormar... ja, i stort sett allting, som nu mer ses som problem bara genom att existera. Jag håller helt och fullt med dig i det du skriver Azur. Samtidigt tycker jag det är en så ledsam och sorglig attityd som verkar bre ut sig. Vi älskar ju vår underbara natur och vi är stolta över den...och naturen är full av liv. Alternativet är ju en död natur! eller en tyst vår som Rachel Carson skrev om - var det på 60-talet? Jan, jag förstår inte ditt resonemang - det är skrämmande. Allt blir ju sååå stort - om vi diskuterar gifter i trädgården börjar du prata om världsvälten som om vi som vill odla giftfritt önskar att folk skall svälta. Lösspringande katter orsakar missfall hos dina djur eller gravida kvinnor!!! Om du nu tar ditt ansvar så ringer du närmaste katthem och åker dit med den utsvultna och förmodligen ägarlösa katten!
skogstroll
21-08-2008, 14:19
CITAT (Gunilla T @ 21-08-2008, 15:15)  Lösspringande katter orsakar missfall hos dina djur eller gravida kvinnor!!! Finns det något vetenskapligt bevis för det?
Jan Lindgren
21-08-2008, 16:17
Hej Pejori! Det är ett vidrigt sätt att behandla levande varelser på. Bilden visar vikten av att hålla reda på sin katt. Vill man avliva en katt så gör man det på ett bra sätt. Din bild visar snarare resultatet av någon pervers persons handlande. Troligen hade det inte spelat någon roll vilket djur det var.
Gunilla! Jag har inget emot att du gillar att ha andras katter i din trädgård. Jag tycker bara att de som inte vill ha dem där ska slippa och att det är kattägarens ansvar att så sker. Det gör mig heller absolut ingenting att du vill odla din trädgård på något speciellt vis. Problemet uppkommer när det sprids tvivelaktig information om konstgödsel och växtskyddsmedel. Jag tycker att det är viktigt att det sprids information om varför vi har dessa medel och vilka konsekvenser det skulle få om vi ej använde dem. Miljön är mycket viktig för mig.
Det finns en bra bok om zoonooser. Jag ska se om vi har den hemma annars får jag låna den på biblioteket. När det gäller lamor stödjer jag mig på veterinär Clare Hoffman med boken Caring for Llamas and Alpacas A health and Management Guide. Clare Hoffman är en veterinär som specialiserat sig på lamor. MVH Jan Lindgren
Jan Lindgren
21-08-2008, 16:54
Hej! Lite information från Essentials of Medical Microbiology. Undersökningar i USA antyder att ca 50% av befolkningen har blivit smittad av toxoplasmosis. Sjukdomen är lindrig hos vuxna, friska personer. Har man däremot problem med immunkropparna så är den allvarlig. AIDS, transplanterade. Får ett foster infektionen så är det mycket allvarligt. Nedsatt intellektuell kapacitet och blindhet är vanligast. Toxoplasmosis kan endast föröka sig hos kattdjur. Gris, får och get är ofta infekterade. Gravida kvinnor bör om möjligt hålla sig ifrån katter om det inte kan visas att de har antikroppar mot toxoplasmosis. Konsekvensen är att gravida kvinnor bör inte hålla på med jord om det finns lösdrivande katter i området. Det är viktigt att tänka på eftersom det här är en trädgårdssite.. Jag återkommer med mer information. MVH Jan Lindgren
Jan Lindgren: Du är medveten om att smittan bara sprids via munnen till människor och djur va? hur många vuxna gravida kvinnor står på huvudet i rabatterna och sedan stoppar sina jordiga fingrar i munnen, det är alltså ingen luftburen smitta utan man måste få in smittan i munnen.
Ca 2% av katterna i sverige, är bärare av toxoplasmosis. Vanligast förekommande på västkusten... Hämtad information från veterinär på Skara Djursjukhus!
Tror inte att vi behöver stressa upp oss över detta. Sökte även på antal konstaterade sjukdomsfall i sverige. Under de senaste tio åren är de noll! Ta denna diskutionen i england istället, där varannan katt bär på parasiten, liksom i USA, som du redan påpekat! Detta är INGET problem hos oss. Skyll istället på det som är verkligt. Det har ju faktiskt konstaterats att två småbarn av nio miljoner invånare fått salmonella, förmodat från katter,... ej bevisat!
Jag vill bara tillägga att Lodjur är kattdjur dom också. I Finland så har dom gjort en stor undersökning av Lodjuren (som är nästan hälften så många som i Sverige) den visade att omkring 70% av lodjursstammarna är smittad av toxoplasmos, jag tror inte att en svensk undersökning skulle ge så mycket annorlunda resultat. Toxoplasmosen är dessutom en sjukdom som finns över hela världen, inte bara i tätbebyggda områden med lösspringande katter. Det är lättare att smittas med toxoplasmos via icke rengjorda grönsaker eller dåligt tillagat kött än av katter. ca 30 katter drabbas varje år, därmed inte sagt att dom ens har smittat någon, det är inte vanligt förekommande med smitta till människor, men det KAN ske.
Ska vi skjuta av alla sveriges lodjur och sätta tamkatterna i husarrest resten av deras liv? Nä, det fungerar ju inte, det finns så mycket sjukdomar som man kan drabbas av, men just den här kan ju katten pekas ut som syndabock för. En tacksam måltavla, om inte annat så verkar det vara en populär måltavla
Gunilla T
21-08-2008, 18:12
CITAT (Jan Lindgren @ 21-08-2008, 17:17)  Gunilla! Jag har inget emot att du gillar att ha andras katter i din trädgård. Jag tycker bara att de som inte vill ha dem där ska slippa och att det är kattägarens ansvar att så sker. Det gör mig heller absolut ingenting att du vill odla din trädgård på något speciellt vis. Problemet uppkommer när det sprids tvivelaktig information om konstgödsel och växtskyddsmedel. Jag tycker att det är viktigt att det sprids information om varför vi har dessa medel och vilka konsekvenser det skulle få om vi ej använde dem. Miljön är mycket viktig för mig.
MVH Jan Lindgren Jan, förklara för mig varför jag skall tro på att enbart dina påståenden är sanna och inte tillhör kategorin "tvivelaktig information" - " Är det acceptabelt att det sker missfall hos människor bara för att kattägare vägrar ta hand om sina djur?"
- "Risken att den smittar mina lamor med toxoplasmosis är stor"
- "Dyraste sättet att köpa vatten är att köpa växtskyddsmedel för amatörer"
- "Glyfosat lär vara mycket giftigt för vattenlevande organismer men jag har inte sett några fall av förgiftning"
anncharlotte
22-08-2008, 00:01
CITAT (Pia L @ 21-08-2008, 14:49)  Jan Lindgren: En gravid kvinna får inte toxoplasmos genom att en katt passerar eller befinner sig på hennes tomt, gravida kvinnor avråds från att rengöra kattlådor då det är där toxoplasmosen kan finnas. Observera....KAN finnas, det är ganska ovanligt. Snacka om att måla fan på väggen, jag håller med Pejori, måtte inte någon av dina katter smita ut på vägen och drabbas av någon med ditt synsätt på utegående katter. Alla katter är inte lösdrivande, och INGEN katt oavsett ägare får lov att dräpas eller skadas.
Pejori: Man blir både illamående och förbannad då man ser bilden på lillstackarn Och om en gravid kvinna ändå rensar kattlådor så måste hon bära sej rätt bra klantigt åt för att råka illa ut, rensa lådan med bara händer och sen strunta i att tvätta sej efteråt ungefär. Så att bli smittad på grund av att grannens katt befinner sej i trädgården är snudd på omöjligt. Jag anser inte att katter ska springa fritt i tätbebyggt område, men det betyder inte att jag anser att det är ok att skada en katt som gör det. Bilden på den skadade katten är ju fruktansvärd, men att det finns människor som kan göra något sådant vet jag ju. Hade själv en utekatt en gång i tiden som kom hem svårt skadad, när vi hämtade ut henne död från djursjukhuset fick vi veta att hennes skador tydde på att hon blivit sparkad så illa att hon inte gick att rädda. Det var sista utekatten för oss , numera får våra katter nöja sej med att vara i vår inhägnade bakgård, och det tycker dom är helt ok :-)
CITAT (Jan Lindgren @ 20-08-2008, 22:03)  Det är fullt tillåtet att köra över lösa katter MVH Jan Lindgren Jan, det här var nog det dummast du har skrivit på ett tag.
Pejori! Gud så hemskt! hur mår kissen nu? Man önskar bara att man kunde fått tag på den som gjorde det... Jan Om 50% av befolkningen i USA ngn gång utsatts för toxoplasma är det därför de kan ha antikroppar mot bakterien... Ingen kontakt = inga antikroppar, antikroppar = mindre risk för patologi, även hos fostret... Du använder dina fakta slarvigt och säger ofta emot dig själv. Hur "allvarligt" toxoplasma problemet är visas väl av att det enda barnmorskorna generellt rekomenderar är att kvinnan inte tar hand om lådan... risken är med andra ord liten. Nu har inte jag stenkoll på utvecklingsbiologi och fosterutveckling hos djur men hos oss människor leder ca 1/3 graviditeter till missfall av helt naturliga orsaker (även om många sker tidigt och inte märks). Hoppet från att ha sett en lös katt till att påstå att ett missfall hos din häst var toxoplasma tycks lite väl bisarrt
CITAT (Miro @ 22-08-2008, 16:59)  Pejori! Gud så hemskt! hur mår kissen nu? Man önskar bara att man kunde fått tag på den som gjorde det...  Jo tackar som frågar. Han mår efter omständigheterna bra och det verkar läka bra nu med bra medicin och krage som hindrar att han river sig. En del av kindens hud är död och ligger enbart kvar som ett lock nu, men klipps bort senare när vet. drar dränet. Han kommer troligen att få ett lite anorlunda utseende, men det är det värt, för det är en underbar katt som spinner högt när jag bråkar med hans skada. Nu har han bott hos mej i tre dagar och finner sig väl tillrätta och ser ut att vara nöjd med att framleva sina dagar som innekatt med altan. Det jag är mest arg över är att ingen kunde veta om han var utekatt eller en innekatt på rymmen. Att skada ett djur på detta viset är bland det lägsta någon kan göra....Oavsett varför katten var ute...(bodde på landet långt från ära och redlighet) Avsky gärna katter den som vill, men att sänka sig till att skära sönder en katt är...... Skriver inte vad jag tänker, det lämpar sig inte i tryck
Jan Lindgren
27-08-2008, 11:39
Hej! Lite ytterligare fakta om toxoplasmos. Uppgifterna kommer från boken Zoonoser. Artikeln är skriven av Bigitta Evengård, Docent, överläkare, Parasitologiska enheten, Huddinge Universitetssjukhus och Arvid Uggla, Professor, Avdelningen för parasitologi, SVA
Citat "...det var inte förrän på 1960-talet som man klarlade kattens roll som huvudvärd i parasitens livscykel och att smittan också kunde överföras via kattens avföring. T. gondii är hos människa mest uppmärksammad som orsak till fosterskador hos kvinnor som smittats under graviditeten och som opportunistisk infektion i samband med aids och andra immunbristtillstånd. Inom veterinärmedicinen är T. gondii känd som en av de viktigaste orsakerna till abort hos får och till dödlig infektion hos en del extrmt känsliga djurarter, exempelvis harar."
Citat " En nyligen genomförd incidensundersökning i Norge visade att i Oslotrakten förekom primärinfektion med T.gondii under graviditeten vid närmare fem graviditeter av 1000,"
Citat "En begränsad äldre undersökning från Malmöområdet i början av 1980-talet visade en motsvarande incidens på 4-6 per 1000 graviditeter."
Citat "Om en gravid kvinna drabbas av T.gondii-infektion kan fostret infekteras utan att modern uppvisar påtagliga symptom. Under tidig graviditet är det sällsynt att parasiten överförs till fostret, men om så sker kan konsekvenserna bli allvarliga med bl. a. fosterdöd som leder till spontanabort eller att barnet föds med olika grader av skador på det centrala nervsystemet. Ju senare i graviditeten en kvinna drabbas desto större är risken för att överföring sker, men följderna blir ofta lindrigare. Det anses att det i medeltal sker transmission till fostret i ca 40 procent an de kvinnor som infekteras under sin graviditet. Infektion under sista tredjedelen av graviditeten orsakar retinokoroiditer som vanligast symptom men barnet föds ofta till synes helt friskt. Ögonskadorna kan istället debutera senare i livet , ända upp till 20-årsåldern. Det har beräknats att 85 procent av barnen som föds med kongenial toxoplasmos senare kommer att utveckla komplikationer."
Den serologiska prevalensen av T.gondii-infektion hos vuxna kvinnor i Stockholm var 1994 14% Har man fått parasiten så går det ej att bli av med den. Det är inga problem så länge immunförsvaret fungerar. Hos immunsupprimerade patienter är toxoplasmos en viktig opportunitisk infektion. T. gondii i kött dödas vid djupfrysning till -20 grader C och vid upphettning till mer än 65C. I Frankrike kontrolleras gravida seronegativa kvinnor serologiskt varje månad. Citat "Det allmänna råd som kan ges för att minska risken att smittas av T. gondii är att undvika att äta otillräckligt upphettat kött från framför allt svin och får. Vidare är handtvätt efter hantering av rått kött, katter och jord samt före måltider att rekommendera. Då man vet att resor söderut ökar expositionrisken bör kostråd angående toxoplasmaprevention ingå i resemedicin för gravida. För att förhindra att en huskatt skall utsöndra oocystor bör den inte utfodras med rått kött eller ges möjlighet att fånga möss och småfågel. Kattlådan bör tömmas och rengöras dagligen så att eventuella oocystor inte hinner bli infektiondugliga."
Några egna kommentarer. Uppenbarligen så är inte barnmorskor särskilt kunniga när det gäller parasitologi. Ät inte morötter direkt från landet om det finns lösspringande katter i området. Frånsett att det kan vara otrevligt att ha andras katter springande på tomten så medför det också medicinska risker. Alla djurägare borde vara skyldiga att hålla reda på sitt husdjur. Även om katter får drälla fritt så vissa lite hänsyn till era medmänniskor. MVH Jan Lindgren
skogstroll
27-08-2008, 11:41
vilken solskenshistoria. Måste vara jättevanligt
Hela artikeln från SVACITAT (Wilmer @ 27-08-2008, 13:30)  Liknar iallafall det som skrivits ovan.
CITAT (Jan Lindgren @ 27-08-2008, 12:39)  Hej! Lite ytterligare fakta om toxoplasmos. Uppgifterna kommer från boken Zoonoser. Artikeln är skriven av Bigitta Evengård, Docent, överläkare, Parasitologiska enheten, Huddinge Universitetssjukhus och Arvid Uggla, Professor, Avdelningen för parasitologi, SVA
.......
Några egna kommentarer. Uppenbarligen så är inte barnmorskor särskilt kunniga när det gäller parasitologi. Ät inte morötter direkt från landet om det finns lösspringande katter i området. Frånsett att det kan vara otrevligt att ha andras katter springande på tomten så medför det också medicinska risker. Alla djurägare borde vara skyldiga att hålla reda på sitt husdjur. Även om katter får drälla fritt så vissa lite hänsyn till era medmänniskor. MVH Jan Lindgren Är det sista inlägget från dig i denna fråga?? Eller tänker du svara på om det verkligen är tillåtet att köra över katter?
men om 4-6 gravida utsätts för toxoplasma, och de som utsätts tidigt vanligen inte överför, och de som utsätts sent ger milda fenotyper? den faktiska statistiken är nog inte särskillt imponerande i slutändan... chansen är nästan 10 gånger så stor att barn ska födas med minst en stor abnormalitet än att en gravid kvinna ens ska ha exponerats för toxoplasma, än mindre för överföring, än mindre för komplikation. i världen av relativa risker är den alltså liten... 2-3 av 100 nyfödda visar minst en stor abnormalitet, ca 1 % har trisomier osv, 1 på 900 har downs (om mamman är 30 år)...
Jan Lindgren
27-08-2008, 18:58
Hej Miro! Finns det någon anledning till att vissa människor ska medvetet utsätta kvinnor och barn för risker? Visst finns det många risker här i världen men vi ska väl inte öka dem. Risken för toxoplasmos är tydligen ungefär densamma som för att få barn med downs syndrom om man är äldre. Det är möjligt att vi borde införa kontroller av blivande mammor när det gäller toxoplasmos liksom man gjort för äldre gravida när det gäller downs.
Ralf! Om du läser vad jag har skrivit så hittar du mitt svar. MVH Jan Lindgren
Nej, men med tanke på att det här är en väldigt passiv risk så tycker jag du gör för stor sak av det. Man utsätter människor för fara genom att köra bil också. Jag tycker risken är så marginell att det ser mycket ut som ett försök att försvara sina ursprungliga, hårt kritiserade åsikter. mao tror jag toxoplasma är ditt halmstrå. (dessutom måste du göra skillnad mellan risken att utsättas för toxoplasma och att faktiskt utveckla en patologi)
Jan Lindgren
28-08-2008, 19:42
Hej! Som du förstår är jag inte förvånad över kritiken. Jag tycker snarast att det är intressant att se att hänsyn till sina medmänniskor inte anses viktigt när ens egna intressen är hotade. Jag tycker att det är lite tråkigt att du inte tycker att det spelar någon roll att ca 100 barn i Sverige skadas, ofta allvarligt, av kattägare varje år. Det är lite som att säga att det är ok att köra onykter för det är ändå så många som skadas i trafiken. MVH Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|