Rätt mycket OT detta, men jag kan inte låta bli att svara...
CITAT
Hej Anders!
Det ämne som det oftast är störst brist på är kväve. Det bryts inte i gruvor.
Jo, det har du rätt i, men att det är störst brist på kväve innebär ju inte att de andra ämnena inte alls behövs. Om man ökar avkastningen genom att tillföra stora mängder kväve så innebär det att andra typer av näringsämnen också måste tillföras i större mängd. Kväve kan för övrigt på ett tämligen effektivt sätt tillföras jordar genom att varva odlingen med kvävefixerande grödor. Om grödorna sedan plöjs ner tillförs jorden dessutom välbehövliga mullämnen. Urin är också en bra kvävekälla som det inte är någon brist på bara man lär sig samla in och utnyttja det på ett effektivt sätt. Jag är övertygad om att det går att komma långt i effektiviseringen av jordbruket utan att använda stora mängder konstgödning och bekämpningsmedel. Problemet är väl delvis att kemikalieindustrin och en del andra tunga ekonomiska intressen bedriver en effektiv lobbyverksamhet som bromsar utvecklingen av andra alternativ.
CITAT
Du vet mycket väl att sk ekologisk odling ger ca 50- 60 % av normalskörden vid riktig odling.
Vad är "riktig odling"?

Förmodar att du avser konventionell odling med konstgödsel och bekämpningsmedel. Siffrorna du presenterar känns inte bekanta. Skulle vara intressant att ta del av studierna som visat detta. Var har du hittat uppgifterna? I vilken tidskrift har det publicerats (uppriktigt intresserad)?
CITAT
Så fort någon kan bevisa att det går att utrota hungern med sk ekologisk odling så ska jag ändra åsikt.
En sådan sak blir nog svår att bevisa. Men man kan ju lika gärna vända på steken och istället efterfråga bevis för att det med konventionell odling går att långsiktigt (alltså på flera generationers sikt) utrota hungern i världen. I så fall behövs bland annat bevis för att ekosystemen inte påverkas, alternativt att det inte gör något om vi påverkar dom. Känner du till några sådana bevis? Det mesta talar väl för motsatsen.