CITAT (Azur @ 21-08-2008, 13:03)

Fast jag måste säga din "jag fångar och dödar dem" attityd mer låter som en reflektion av att betrakta katter som värdelösa än att folk släpper ut dem. Du skulle ju inte fånga och döda en ko, ren, häst eller hund som vandrade in på din tomt.
Jag håller inte heller med om att definitionen av dålig granne är att man inte vill att andras husdjur vistas på tomten, man blir en dålig granne (och inbjuder till grannfejder) när man börjar döda andras husdjur istället för att hägna ut/driva bort dem.
Personligen ser jag "kattfrågan" som en effekt av att folk inte längre är vana vid natur, och inte längre accepterar att det finns varelser i deras närhet som de inte själva valt att ha där. Det är ju inte bara katter utan också grävlingar, rådjur, harar, paddor, rävar, ormar... ja, i stort sett allting, som nu mer ses som problem bara genom att existera.
Jag håller helt och fullt med dig i det du skriver Azur. Samtidigt tycker jag det är en så ledsam och sorglig attityd som verkar bre ut sig.
Vi älskar ju vår underbara natur och vi är stolta över den...och naturen är full av liv. Alternativet är ju en död natur! eller en tyst vår som Rachel Carson skrev om - var det på 60-talet?
Jan, jag förstår inte ditt resonemang - det är skrämmande. Allt blir ju sååå stort - om vi diskuterar gifter i trädgården börjar du prata om världsvälten som om vi som vill odla giftfritt önskar att folk skall svälta.
Lösspringande katter orsakar missfall hos dina djur eller gravida kvinnor!!!
Om du nu tar ditt ansvar så ringer du närmaste katthem och åker dit med den utsvultna och förmodligen ägarlösa katten!