Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tankar kring långt staket med klätterrosor, Vill gärna ha kommentarer!
          Thé
          Inlägg 20-08-2008, 16:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Jag tänkte sätta ett långt staket av armeringsnät mot grannen, det blir nog knappt två meter högt. Jag har funderat fram och tillbaka på vilka rosor som ska stå längs staketet, och det är inte helt lätt. Än så länge ser det ut så här:

Alchymist, Ghislaine de Féligonde, White Nights, Ilse Krohn Superior, Mme Plantier (eller Awakening), Penny Lane, Nahema, Constance Spry, Lady Sylvia Climbing.

Har ni några kommentarer kring detta? Ett av problemen är att min mor gjort en rotäkta Mme Plantier till mig, och den är verkligen pytteliten. Det kommer att dröja evigheter innan den blir stor. Jag hade tänkt sätta buskrosor snett framför klätterrosorna för att täppa till eventuella hål, men det får inte vara alltför kraftiga buskrosor eftersom det inte finns obegränsat med plats. Eventuellt skulle jag kunna ha Mme Plantier som buske istället, men den blir väl väldigt stor? Och "rankig/sladdrig". Jag tycker att den verkar passa bättre som klättrare.

En del av klättrarna jag räknade upp är helt okända kort för mig, exempelvis Nahema vet jag ingenting om, men den verkar liksom fin. Och jag undrar varför White Nights inte är med i LÅG när så många andra Poulsen-rosor är med, det känns som ett dåligt tecken. Jag hade gärna haft Swan Lake istället, men den verkar svår att få tag i.

Det finns ju gräsligt många rosor att välja bland, säg gärna till om jag missat någon uppenbar favorit. Jag har inte med någon kraftig rosa, men jag funderar på att avsluta det hela med en buskros som hamnar i hörnet där tomten slutar. Mina tankar kretsar kring Therese Bugnet, jag har även funderat på Baron JB Gonella, men misstänker att Therese Bugnet växer bättre. Även Maxima är väldigt fin, tycker jag. Kanske skulle ta den som klättrare istället för White Nights. Någon som har något att säga om Austin-rosen Snowdon? Den skulle kunna hamna på hörnet.

Jag har nog bara plats för en stor buskros, kanske möjligen en till, men den andra hamnar då i halvskugga. Vilken stor buskros får man bara inte missa?

Givetvis skulle jag vilja att alltihop växte jättesnabbt, men jag tror att det är bättre att vara tålmodig och välja rosor man känner lite extra för. Talade med en dam på plantskolan och hon ångrade verkligen att hon satt en hel häck med Hansa. Fast jag vet inte vad hon hade velat ha istället, kanske inga rosor alls.

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Thé
          Inlägg 21-08-2008, 17:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Åh, jag är så nöjd! Har pratat med grannen som också tycker att det är fint med armeringsnät och själv hade tänkt konstruera saker i sin trädgård med hjälp av det. Så nu är det bara att bestämma rosor och beställa! yahoo.gif

Tack Kajsa, för din kommentar, jag kanske ska stryka exempelvis Nahema och välja något mer beprövat. Mme Boll finns redan med på min lista över måste-ha-rosor smile.gif Jacques Cartier har jag också sett i verkligheten och tycker om. Och Linnaeus borde väl passa helt perfekt framför Alchymist och Ghislaine de Féligonde?

Hur är det förresten, kan man hålla klätterrosorna nere med beskärning, eller bör jag välja sorter som inte blir mycket mer än två-tre meter? Jag har i och för sig redan strukit femmetersvarianterna, honungsrosor och dylikt.

Vad roligt att du nämnde James Galway, jag såg den på Flora Linnea, den var fin och luktade gott!

Förresten, har du Irma som klätterros? Jag har sett den i Ystad som buske och den var jättefin och doftade ljuvligt! Kanske något att lägga på minnet för mig.

Hmm, Mme Plantier nämns som klätterros i LÅG, liksom Maxima. Att möjligheten finns att ha den som båda. Undrar var jag ska göra av den om jag ska ha den som buske? I och för sig är jag överdrivet rädd för att allt ska bli så stort. Min mors trädgård är på max 100 kvadratmeter, och hon har en fullvuxen Mme Plantier, en Rosa Helenae, en stor Mme Alfred Carriere (visserligen platt) och en atlas ceder... Hmm... Det känns rätt lummigt i deras trädgård smile.gif

Inga tankar om stor vacker buskros? Therese Bugnet vs Maxima vs Snowdon? Eller någon annan? James Galway, kanske? Står den väldigt skyddat hos dig? Eller passar den bättre som klättrare?

Redigerat av Thé: 21-08-2008, 17:37

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Inlägg i den här tråden
          Thé   Tankar kring långt staket med klätterrosor   20-08-2008, 16:47
          Kajsa   Välj dom rosor du kan läsa mycket om, ju mer man v...   20-08-2008, 19:59
          Kajsa   http://www.odla.nu/forums/uploads/1217849165/galle...   21-08-2008, 18:09
          Kajsa   Det var visst lite frågor på slutet om en stor bus...   21-08-2008, 18:46
          pumpan   Var kan man få tag på Kordes Rose Aloha ? Jättefin...   22-08-2008, 19:43
          Thé   Kajsa, visst ska jag ha Kordes Aloha, den är helt ...   22-08-2008, 20:57
          Stiffe   Stor buskros: Great Western. Maximan är fin, och ...   24-08-2008, 00:09
          Ezereht   Kajsas Aloha är ju flera färger, en alltid när jag...   24-08-2008, 09:24
          Adelina   Kajsas Aloha är ju flera färger, en alltid när jag...   24-08-2008, 10:00
          Thé   Ezereht: Jag tror visserligen att Kajsa har Sverig...   24-08-2008, 09:39
          Thé   Så sant, Adelina, den usprungliga Alohan är rosa, ...   24-08-2008, 12:01
          Kajsa   http://www.odla.nu/forums/uploads/1193072188/galle...   24-08-2008, 18:19
          Thé   Oj, tråkigt att höra om Königin von Dänemark, det ...   25-08-2008, 07:27
          Adelina   Oj, tråkigt att höra om Königin von Dänemark, det ...   25-08-2008, 08:09
          Thé   Ja, Jasmina verkar riktigt fin... Nahema är fransk...   25-08-2008, 09:14
          Ezereht   Jag hittar inte kordes aloha på flora linnea, bara...   25-08-2008, 15:57
          Thé   Den finns inte med i deras alfabetiska lista, man ...   25-08-2008, 16:02
          Ezereht   Den finns inte med i deras alfabetiska lista, man ...   25-08-2008, 17:15

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 00:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon