|
Vilken trevlig tråd! Jag har tidigare haft dvärghöns, men sen bott i lägenhet i flera år. Nu bor jag så jag kan ha några höns igen, men har ännu inte kommit så långt med hus och tomt att jag haft tid att börja bygga hönsgård. Kanske till nästa sommar, jag har inte bråttom för jag vill ha gott om tid för varje nytt projekt. Jag har "kommit ifrån" hönseriet och glömt det mesta, men här verkar finns många kunniga. Jag vill gärna ha förslag på raser som kan passa. Jag vill ha stora höns, de ska inte vara så många, kanske 4-6 stycken. De ska vara lugna och kunna bli tama. Jag har hundar, snälla mot andra djur men de springer och busar på tomten så hönsen får inte bli panikslagna. Jag vill inte ha höns som ser "konstiga" ut, som fjädrar på benen, märkliga kammar eller utan stjärt - utan "vanliga" men stora och gärna någon udda färg eller teckning. De ska lägga ägg, men inte bli till kött. Måste inte vara supervärpare, men ägg vill jag ha! Jag har fastnat för rasen Amrock men den verkar inte vanlig här. Jag är inte främmande att åka till Tyskland, Holland eller England för att skaffa ägg om de finns där. Och så funderar jag på tupp eller ej. Har grannar och bor inte helt "på landet". Men en hönsgård utan tupp blir väl lätt "ur balans"? Förslag? Anna-Karin
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|