Det finns mycket om just dessa frågor skrivet här i forumet, gör en sökning så kommer allt fram. Jag lägger det mesta i komposten, det viktigaste för mig är inte att komposten blir optimal att odla i, det viktigaste är att det blir så lite sopor i soptunnan som möjligt. Vill man odla grönsaker har jag läst att man ska vara försiktig med aska som kan innehålla för mycket tungmetaller som lagrats i träden och sen kan tas upp av grönsakerna. Jag lägger all aska i komposten, kattskit och kattsand också. Nu har jag pelleterat sågspån till katten. Sågspån kan göra komposten sur. Aska kan göra den basisk. Blir nog bra när man blandar! Tidigare hade jag vanlig lersand och det komposterade jag, men när jag senare vände komposten så såg jag att där jag slängt en större hög kattsand hade det bara blivit en kladdig klump. Sen började jag vara mera noga att strö ut tunnare lager av det som ska komposteras. I våras flyttade jag komposten från det ena facket till det andra, som var tomt. Det blev proppfullt. Nu har det nästan sjunkit ned till hälften! Kul att det funkar och härligt att få tömma facket nästa gång ut på tomten.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|