CITAT (Pia L @ 21-08-2008, 14:49)

Jan Lindgren: En gravid kvinna får inte toxoplasmos genom att en katt passerar eller befinner sig på hennes tomt, gravida kvinnor avråds från att rengöra kattlådor då det är där toxoplasmosen kan finnas.
Observera....KAN finnas, det är ganska ovanligt.
Snacka om att måla fan på väggen, jag håller med Pejori, måtte inte någon av dina katter smita ut på vägen och drabbas av någon med ditt synsätt på utegående katter.
Alla katter är inte lösdrivande, och INGEN katt oavsett ägare får lov att dräpas eller skadas.
Pejori: Man blir både illamående och förbannad då man ser bilden på lillstackarn
Och om en gravid kvinna ändå rensar kattlådor så måste hon bära sej rätt bra klantigt åt för att råka illa ut, rensa lådan med bara händer och sen strunta i att tvätta sej efteråt ungefär. Så att bli smittad på grund av att grannens katt befinner sej i trädgården är snudd på omöjligt.
Jag anser inte att katter ska springa fritt i tätbebyggt område, men det betyder inte att jag anser att det är ok att skada en katt som gör det.
Bilden på den skadade katten är ju fruktansvärd, men att det finns människor som kan göra något sådant vet jag ju. Hade själv en utekatt en gång i tiden som kom hem svårt skadad, när vi hämtade ut henne död från djursjukhuset fick vi veta att hennes skador tydde på att hon blivit sparkad så illa att hon inte gick att rädda.
Det var sista utekatten för oss , numera får våra katter nöja sej med att vara i vår inhägnade bakgård, och det tycker dom är helt ok :-)