Hej,
Fick inte till någon bra skiss så bild blir svår att visa...
Men tänk dig ett hus som ligger helt parallellt med en bergskant som är ca 2-3 meter hög, sidan är spikrak till största delen eftersom det är utsprängt där huset skall ligga. Vid husknuten ligger då huset som närmast bergskanten, men ca 1 meter i marknivå och 1.50 m i huvudhöjd. Däremellan vill jag bygga en dörrlösning och lite panel runt om så att man kan eliminera att snålblåsten viner in på altandäcket som är helt lugnt för övrigt. Som jag skrev tidigare kan jag fästa direkt i knuten (får bara flytta stuprännan 30 cm in på husets långsida) och sedan får jag väl göra som du beskrev med pluggar i berget för att få fast reglar. Sedan är det väl en bra lösning att göra en överliggare mellan hus-berg överst, ovanför dörren och en underliggare likadant som "tröskel". Sedan bör jag väl hänga dörren i gångjärn som sitter i hussidan eftersom där är som rakast och sedan göra mig en dörr för att sedan "fylla" resten med panel så att det blir tätt. En del figursågning blir det således pga bergets karaktär. Ett problem är att det år från år lossnar lite berg eftersom det blev sprickbildning vid sprängningen och där tränger det ju ner vatten som spräcker loss stenbitar. Men det får jag lösa efter hand. Fler tips? Du verkar erfaren.
--------------------
Hälsar
"Trädgårdsmannen"
|